Elk jaar worden er voor miljarden euro’s bruikbare goederen zoals kleding vernietigd, omdat dit voor detailhandelaars goedkoper is dan geretourneerde of onverkochte artikelen opnieuw in distributie te brengen. Om dit soort milieuvervuiling tegen te gaan, organiseren Lieke Hamel, Ijen Hamel (@blondievintage) en Lisa Brouwer (@_the_creative_dreams) een mega vintage sale in conceptstore lokaal op het Stationsplein in Hilversum.

Van ‘fast- naar ‘slow fashion’

We leven in een wereld waarin ‘fast fashion’ het nieuwe normaal is geworden: het zo goedkoop mogelijk produceren van zoveel mogelijk kleding. Om de zes weken hangt er weer een nieuwe (goedkope) collectie in de grote winkelketens. De mode-industrie is niet voor niets de op één na meest vervuilende industrie ter wereld. Alles en iedereen dat hieraan onderdoor gaat, heeft pech. De meeste kleding wordt onder schrijnende omstandigheden in lagelonenlanden geproduceerd, en is ook nog eens ontzettend vervuilend voor het milieu.

Gelukkig zijn er steeds meer producenten die het belastende en vervuilende mode-systeem willen veranderen. Het motto hierbij is van ‘fast fashion’ naar ‘slow fashion’: duurzame kleding die lang meegaat. Een duurzaam alternatief voor ‘fast fashion’ is bijvoorbeeld vintage kleding. Vintage kleding is tweedehands kleding dat een nieuw leven in wordt geblazen. Het beeld van de kleine, donkere en stinkende vintage winkels is achterhaald. In Nederland zijn er ruim tweeduizend tweedehands kledingwinkels waarvan de meeste zich bevinden in Noord-Holland. Ook kan je bij de meeste vintage winkels tegenwoordig kleding online bestellen.

The Creative Dreams

Lisa Brouwer (21) wilde altijd al modeontwerpster worden en heeft in 2020 haar eigen bedrijf opgericht waarbij zij zich bezighoudt met fashion, fotografie en het restylen van kleding: ‘Het is een uit de hand gelopen hobby. Mijn bedrijf was eerst gericht op modefotografie, en in de tweede corona lockdown ben ik daarnaast ook begonnen met het restylen van vintage kleding. Ik heb hier geen specifieke opleiding voor gevolgd, maar ik ben het gewoon gaan doen. Van ervaringen leer ik het meest. Waarom zou ik het niet kunnen?’, zegt ze.

Brouwer ziet haar creativiteit als haar kracht. ‘Ik heb een doel voor ogen, en daar ga ik honderd procent voor. Ik geloof in mijn eigen kracht en het hebben van een aparte, creatieve visie. Bij mij komt dit tot uiting doordat ik zelf tweedehandskleding restyle. Het is een droom om dit werk te mogen doen, en ik zou graag anderen ook een podium bieden om hun creatieve dromen een plek te kunnen geven, zodat diegene gaat geloven in wat hij of zij kan. Vandaar ook mijn bedrijfsnaam  ‘The Creative Dreams.’ Brouwer werkt in verschillende collecties waarbij zij kleding krijgt, of inkoopt bij de kringloop, en deze vervolgens pimpt met bijvoorbeeld textielverf of bleek. Haar ‘Art Diversity’ collectie, heeft als motto ‘wees wie je wilt zijn.’ ‘Ik gebruik bij deze collectie krachtige statements en opvallende kleuren en prints. De stijl is geïnspireerd op de ‘streetstyle’ fashion. Je kunt het zo gek niet bedenken, als het maar lekker opvalt en spreekt.’

Blondie Vintage

Ook Lieke Hamel (18) en Ijen Hamel (23) hebben hun eigen tweedehandskledingbedrijf opgericht met duurzaamheid als grootste belang. Tijdens de eerste lockdown waren de twee erg actief op de app ‘Vinted’ waarop tweedehands spullen worden verkocht. Toen dachten ze: ‘hoe leuk zou het zijn om zelf vintage kleding in te kopen en te verkopen?’

Zo gezegd, was zo gedaan, want binnen no time bestond ‘Blondie Vintage’. Ze willen mensen de ernst en de gevolgen van de ‘fast fashion’ industrie laten inzien. ‘Als iedereen meer tweedehands kleding zou kopen, zouden we met elkaar het milieu en de duurzaamheid op de wereld een klein beetje kunnen verbeteren. Wij willen aan jonge mensen laten zien dat het normaal is om een goed kledingstuk een tweede leven te geven’, vertelt het duo achter Blondie Vintage.  De meiden verkopen hun kleding vooral via sociale media apps zoals Vinted en Instagram, maar maken ook graag gebruik van bijvoorbeeld pop-upstores.

Mega vintage sale

Op het Stationsplein van Hilversum staat een conceptstore die kan worden afgehuurd door verschillende ondernemers. 12, 13, 19 en 26 maart wordt van 11.00 tot 17.00 uur hier vintage kleding in verkocht door ‘The Creative Dreams’ en ‘Blondie Vintage.’ De kleding wordt verkocht met uitverkoopprijzen. Brouwer verkoopt haar oude, zelf gerestylede, collectie, en Lieke en Ijen Hamel van Blondie Vintage verkopen vintage merkkleding. ‘Wij hopen Hilversum aan te sporen tot meer duurzame aankopen.’

Tekst: Nikola van Krieken