De vele motocrossliefhebbers in Haarlemmermeer en wijde omgeving hadden zich er enorm op verheugd. Half juni stond de 30ste uitgave van de MotoCross in Nieuw-Vennep gepland. Tot hun grote spijt moest het bestuur deze jubileumeditie noodgedwongen cancelen. De reden is duidelijk: corona. De extra feestelijk uitgave van dit sportieve evenement voor het hele gezin wordt zo uitgeteld naar 18 en 19 juni 2021. Voorzitter Bauke Bergsma, penningmeester Leon Bakker en Frank Griekspoor zijn vanaf het eerste uur betrokken bij de MotoCross in Nieuw-Vennep. Met dit trio spraken we over het verleden, het heden en de toekomst.

‘Motorrijden is echt een way of live’, begint Griekspoor. ‘Ik ken een aantal mensen dat jaarlijks alles aan de kant zetten om er hier weer bij te zijn. Ze nemen hun caravan of tentje mee om hier een nachtje op het terrein de kamperen. Voor mij zit er veel tijd in deze hobby. Ik heb mijn vrouw, Tineke, zoveel jaar geleden er ook voor gewaarschuwd. Gelukkig was het voor haar geen bezwaar (haha).’ Voor Bauke Bergsma kent een motor ook weinig geheimen. De huidige voorzitter is volgens eigen zeggen besmet met het ‘virus.’ Een beladen woord in deze tijd. ‘Het grote verschil is dat je hiervan niet wilt genezen’, zegt Bergsma met een lach. Leon Bakker is ook een bekende naam wanneer je spreekt over de MotoCross in Nieuw-Vennep. Zo is hij al vele jaren met veel plezier de man die als omroeper het hele programma aan elkaar praat. ‘Eerlijk gezegd, heb ik zelf nog nooit op een motor gezeten. Via Bauke, mijn zwager, ben ik bij het evenement betrokken geraakt en die doe ik nog altijd met veel enthousiasme.’

Oorsprong

Een avondcross op de woensdagavond, destijds nog op het in aanbouw zijnde bedrijventerrein Nieuw-Vennep-Noord aan de Gersteweg, bleek achteraf de basis voor het ontstaan van dit spectaculaire evenement. Het begon met ongeveer 135 deelnemers. Gert-Jan van Dooren, die later zou uitgroeien tot een bekende naam in de Motocross, was één van de deelnemers. Voor het echte begin van het evenement moeten we naar 1989. De lokale Oranjevereniging Beatrix was enthousiast om de cross deel uit te laten maken van de feestweek. Ook mannen als Rob van Keimpema en André van Staveren zijn er vanaf het begin bij betrokken. ‘We maakten zelf met een trekker de schansen en de catering deden we vanuit een marktkraam’, aldus Bakker. Door de jaren bleek de MotoCross in Nieuw-Vennep ook een uitstekende leerschool. Bekende namen uit de sport, zoals Marc de Reuver, Remy van Rees en Nancy van der Ven stonden aan het vertrek. Na onder meer wedstrijden op het terrein van Vicon, tegenwoordig Kverneland, wordt het evenement nu al jaren gehouden op een prachtige locatie vlakbij het station.

Jeugd

Het is al eerder benoemd, de MotoCross in Nieuw-Vennep is echt een evenement voor het hele gezin. Niet alleen qua toeschouwers, maar zeker ook in het deelnemersveld. Zo zijn er al klassen voor kinderen vanaf vijf jaar. Bergsma: ‘Zoveel jeugd zie je bijna nergens en als je ziet hoe snel sommigen al rijden. Prachtig, daar geniet ik het meeste van.’ Een bijzonder en toegankelijk onderdeel, dat ook al vele jaren deel uitmaakt van het programma is de Motor Triatlon, met als onderdelen mountainbiken, hardlopen en motocrossen. ‘Een wedstrijd van 40 minuten op de vrijdagavond die altijd snel vol zit. Het is altijd een heel spektakel’, vertelt Bakker.  Bergsma: ‘In de toekomst, wellicht bij komende jubileumeditie, lijkt het mij geweldig om dit onderdeel ook voor jeugd aan het programma toe te voegen.’ 

Organisatie

De organisatie van een evenement met een dergelijke omvang, tussen de 500 en 550 deelnemers, en veel publiek, is er door de jaren heen steeds uitdagender geworden.  Het enthousiasme van het bestuur blijft onverminderd groot. ‘Na het drama met de Monstertruck in Haaksbergen (2014) zijn we in verband met onder meer de aansprakelijkheid ook een stichting begonnen, aldus Bergsma. ‘De eerste jaren werd de weg gewoon afgezet met een paar hekken’, vult Bakker aan. Ondertussen toont Bergsma liefst zes boekwerken waarin alles wat bij de organisatie van het evenement komt kijken zwart op wit staat en tot in de kleinste details is uitgewerkt.        

Mooie herinneringen

Wat de mannen van al die jaren is bijgebleven? Griekspoor: ‘Ik weet nog wel dat we door het warme weer vanwege droogte een keer aan het eind van de middag de hele baan hadden gesproeid. Een paar uur later kwam het met bakken uit de hemel.’ Bakker: ‘Vlak voor de wedstrijd van elektrische motoren waren een keer de hoofzekeringen gesprongen. Onder meer de tijdwaarneming en het geluid werkten zo niet meer. We moesten toen bij de buren stroom lenen. Ook daar leer je weer van.’ Een mooi verhaal is er ook over voormalig burgemeester van Haarlemmermeer Theo Weterings. ‘Hij woonde vlakbij het parkoers, maar keek zijn ogen uit toen hij op onze uitnodiging hier te gast was’, aldus Bergsma. Niet alleen het evenement, maar zeker ook de uitstekende, onderlinge contacten worden in deze coronatijd door de mannen gemist. ‘We beleven veel plezier aan de voorbereiding waarbij iedereen zijn taak heeft. We vormen met elkaar een geoliede machine.’

Frank Griekspoor

Wat zou jij willen veranderen in de MRA (Metropool Regio Amsterdam)?

‘Het beleid t.a.v. Motocross zodat er een permanent circuit komt.’

Vind je dat Schiphol moet groeien of niet en waarom?

‘Schiphol kan best groeien maar dan in de Noordzee, nog meer vliegtuigen gaat tot ongelukken leiden. Wel moet er absoluut ‘schoner’ gevlogen gaan worden.  Je ziet hoe schoon het nu is in deze coronatijd zonder vliegtuigen en dat bevalt me wel.’

Wat is je grootste (sportieve) ambitie voor komende jaren? 

‘Gezond blijven en zodoende kunnen doen wat ik nu doe.’

Wie jouw idool/voorbeeld?

‘Heb ik niet.’

Leon Bakker

Wat zou jij willen veranderen in de MRA (Metropool Regio Amsterdam)?

‘Gezien het aantal motocrossers in deze regio zou een permanente crossbaan geen overbodige luxe meer zijn.’

Vind je dat Schiphol moet groeien of niet en waarom?

‘Het blijft voor mij nog steeds onbegrijpelijk dat de luchtvaart zo gesubsidieerd wordt door de overheid.(geen belasting op kerosine, miljarden steun aan KLM) en dat je voor zo weinig geld een vliegticket kan boeken.’

Wat is je grootste (sportieve) ambitie voor komende jaren? 

‘Geen echte ambitie, maar gezond blijven door te bewegen, wandelen, fietsen en zwemmen.’

Wie jouw idool/voorbeeld?

‘Ik heb geen echte idolen. Wel geniet ik van sportieve prestaties van Nederlanders in alle takken van sport.’

Bauke Bergsma

Wat zou jij willen veranderen in de MRA (Metropool Regio Amsterdam)?

‘Deze vraag wil ik graag beantwoorden met betrekking tot mijn sport. De motocross is een complexe sport voor wat betreft de overheden. Een accommodatie is al snel 4.5 hectare groot. Zo als alle andere sporten is een parkeerplaats en/of rennerskwartier met een bouwwerk t.b.v. kantine, vergaderruimte, materiaalopslag gewenst en natuurlijk een circuit van ongeveer 1700 meter lang. Eerste complexe vraag is, waar ligt een geschikte locatie die kan voldoet aan de geldende richtlijnen m.b.t. tot de omgeving/ lawaai. Tweede complexe vraag is, hoe kom je aan voldoende financiële middelen. Om antwoorden te krijgen op boven genoemde vragen heb je de overheden nodig. Die antwoorden kunnen gegeven worden mits motocross op de voorkeurlijst staat van de beoefende sporten binnen de gemeente. De gemeentelijke politiek stelt deze voorkeurlijst samen en dit is nu mijn punt. Elke sport heeft recht op een bestaan en gelijke rechten zo als bijvoorbeeld grondgebruik en subsidie. Het uitoefenen van een sport zou geen politieke willekeur mogen zijn.’

Vind je dat Schiphol moet groeien of niet en waarom?

‘Ook ik had vele jaren lang emotionele trots bij onze KLM, maar nu niet meer. Al lang voor het samen gaan KLM- Air France heeft KLM veel belasting geld ontvangen. De financiële nood was er al geruime tijd voor de coranapandemie. De vliegtuigen zijn overgeheveld naar een Ierse leasemaatschappij om zo minimaal aan belastinggeld te hoeven betalen. De salarissen van cabinepersoneel en directie zijn nog van uit het verre verleden nog veel te hoog. Helaas is ook de nu zittende directie er niet in geslaagd om trots te zijn op onze KLM. Conclusie, verkopen en stoppen met beschikbaar stellen van belastinggelden.’

Wat is je grootste (sportieve) ambitie voor komende jaren? 

‘Mijn ambitie is om zo gezond mogelijk te leven en meer tijd vrij te maken om te sporten.’

Wie jouw idool/voorbeeld?

‘Mijn idool is natuurlijk viervoudig wereldkampioen motocross Jeffrey Herlings en onze ambassadeur voor de motocross Glenn Coldenhoff.’

Dit artikel is ook terug te vinden in de recent verschenen nieuwe najaarsuitgave van Sport & Life MRA.

 ‘