Mooi nieuws voor de bouwers van de Schuttebusbrug in Zwolle: de Gemeente Zwolle, BAM, ProRail en Setzpandt. Zij kregen van de Duitse jury de Thüringer Staatspreis. Op de website van ProRail reageert Regiodirecteur Dorothé Wennekendonk op het verheugende nieuws: “De technische uitdaging was zeer bepalend voor de vorm e constructie van de Schuttebusbrug. De brug kruist een druk bereden bundel van sporen”, aldus Wennekendonk over de keuze voor een bijzonder ontwerp.
Blij met erkenning
Op het digitale huis van de vervoersaanbieder vervolgt ze haar verhaal: “Verder is de brug gelegen tussen gebouwen aan beide zijden waarbij de brugverbinding aan de ene kant moest aansluiten op onze perrontunnel en aan de andere kant op een kruispunt met een spoorwegovergang. Dit complexe inpassingsvraagstuk vroeg om een unieke vorm en bouwmethode. Bovendien moest dat ook nog in samenhang met het aanpassen van de bovenleiding en het zo beperkt mogelijk stremmen van het treinverkeer. In dat complex van factoren zijn we prachtig geslaagd en we zijn blij met de erkenning die we daarvoor met deze prijs krijgen.”
Betekenis voor Zwolle
Wethouder van Zwolle, Ed Anker: ‘Hoe mooi is het dat deze brug zo’n erkenning krijgt uit Duitsland. Veel Zwollenaren hebben meegedacht over de nieuwe brug in het hart van de stad, dat maakt het extra bijzonder. Wat een prestatie van de bouwers en wat zijn we als Zwolle trots op de Schuttebusbrug’. Met deze prijs zet Zwolle zich op de kaart in Duitsland. Met de Schuttebusbrug heeft Zwolle samen met haar partners laten zien dat zij moeilijke opgaven niet uit de weg gaan om een zo goed mogelijk knooppunt te zijn voor het landelijke, regionale en lokale openbaar vervoer.
Elegantie van het S-vormige figuur
Dit is een prijs van de deelstaat Thüringen voor ingenieurs en architecten die een belangrijke inbreng hebben gehad bij ingewikkelde bouwprojecten. Deze prijs wordt eens per twee jaar uitgereikt in Apolda. Het ingenieursbureau Setzpfandt uit Duitsland heeft samen met BAM Infraconsult een belangrijk deel van de berekeningen gedaan voor de hoofdconstructie van de door ipv Delft ontworpen Schuttebusbrug. Hierdoor heeft de brug een Duits tintje en is deze meegenomen in de wedstrijd door de deelstaat Thüringen. De jury kon kiezen uit vier projecten. Zij hebben de Schuttebusbrug verkozen als winnaar. Zij gaven aan dat de brug een voorbeeld is van hoe ingenieurs met architecten door samenwerking tot een mooi resultaat kunnen komen. Daarnaast benadrukte de jury de constructie van de Schuttebusbrug: ‘Een betoverende elegantie van het S-vormige figuur’. Het doel van deze prijs is om de beroepsgroep ingenieurs en architecten te eren voor het oplossen van complexe bouwtechnische opgaven bij grote projecten zoals de Schuttebusbrug in Zwolle.
Hoogstaande techniek
De realisatie van de busbrug is een staaltje hoogstaande techniek. Zowel het plaatsen van de brug als het bijzondere S-ontwerp vereisten de nodige vernuftige berekeningen. De brug is namelijk midden tussen allerlei bestaande bouw voorgebouwd en daarna ook nog eens verplaatst over de sporen. De complexiteit hiervan is extra groot vanwege de afwijkende vorm van de brug. Ook de gigantische berekeningen voor het gebruik en de belasting van de brug verdienen de erkenning van deze prijs.
‘Technisch complex kunstwerk’
Rick Bruinink, projectleider BAM: ‘Zowel het ontwerp als de bouw van de busbrug zijn technische hoogstandjes. De sterke kromming van de brug, de zeer beperkte bouwruimte, de hoogwaardige vormgeving en het feit dat zes sporen gekruist moesten worden met minimale overlast voor de reiziger heeft geleid tot een technisch complex kunstwerk. De S-vorm van de stalen hoofdoverspanning is op deze schaal nog nooit eerder vertoond. Het inrijden van de hoofdoverspanning, met een gewicht van 1400 ton op acht meter hoogte boven de sporen en bovenleiding, was in een weekend alleen mogelijk indien de sporen intact zouden worden gelaten. Daarom is de gehele brug zo hoog opgevijzeld en met een vrije uitkraging van ongeveer 60 meter over het spoor gereden. Ook deze inrij-operatie was nog niet eerder uitgevoerd.’
Schuttebusbrug
De brug is gebouwd om de drukke noordzijde van het station te ontlasten. De bussen uit de binnenstad en het noorden van de stad maken gebruik van de brug om de reizigers snel en op een comfortabele manier naar het nieuwe busstation te vervoeren. ProRail en BAM infra zijn in oktober 2017 gestart aan de Schuttebusbrug in opdracht van de gemeente Zwolle. De bouw van de Schuttebusbrug duurde anderhalf jaar Momenteel rijden hier elke dag ongeveer 1200 busritten om reizigers naar hun bestemming te brengen.
Vernoeming
De Schuttebusbrug is een vernoeming naar Schutte Tours, de grondlegger van het Zwolse busvervoer. Herman Schutte was de oprichter van dit bedrijf in 1937. Zijn zoon Hans Schutte heeft afgelopen februari samen met wethouder Anker deze naam onthuld.
In de editie van december 2018 vertelt wethouder Ed Anker uitgebreid over Spoorzone, het project waaronder de Schuttebusbrug valt. Lees dat artikel hier terug (pagina 52 & 53).
Recente reacties