ART Hilversum heeft al veel verschillende locaties gekend, maar biedt sinds kort op de Kerkstraat 92 een podium aan professionele Hilversumse kunstenaars. Elke maand is hier een andere expositie te zien. Momenteel is dat de expo ‘Eindeloos Natuurlijk.’ Midden in het sfeervolle centrum van Hilversum zijn de deuren van ART Hilversum geopend. Omdat het zo’n klein, onopvallend (oud)winkelpandje is, is er ook een A4’tje op de deur geplakt: ‘Kom binnen, we zijn geopend’, zo luidt de boodschap.
Kunstwinkel
In de galerie zit Claudia de Vos, een van de exposanten, achter haar laptop te werken. ‘Goedemiddag’, zegt ze. Elke maand is er een andere expositie te zien van kunstenaars die zich hebben aangesloten bij de organisatie. Dat zijn er in totaal vijftig. Uitsluitend professionele, volwaardige, Hilversumse kunstenaars zijn aangesloten bij ART Hilversum. Maar ondanks dat noemt Ineke van de Rotte, voorzitter van het bestuur, de galerie het liefst een ‘kunstwinkel.’ ‘Zo blijft het laagdrempelig en loop je er makkelijk even binnen.’
Kleur aan de zondagnamiddag
Maar naast deze vaste expositieruimte in het centrum van Hilversum, kennen de meeste mensen ART Hilversum van de open atelier dagen die de organisatie voor corona organiseerde. Ook geeft het initiatief ‘kleur aan de zondagnamiddag’. Tussen 16.00 en 17.00 uur op zondag uur vertelt steeds een van de kunstenaars die meedoet aan de expositie, meer over zijn of haar werk.
Eindeloos Natuurlijk
Momenteel is de expositie ‘Eindeloos Natuurlijk’ te zien, waarin zes Hilversumse kunstenaars in hun kunst actief bezig zijn geweest met natuur en duurzaamheid. Alle zes de kunstenaars hebben dit thema op een hele andere manier laten terugkomen in hun werk. Bij binnenkomst is aan de rechterkant als eerst het werk van Arnoud Zegveld te zien. Hij gebruikt oude, gerecyclede materialen in zijn kunst. Hij maakt het met de intentie een zo klein mogelijke footprint achter te laten. Nagenoeg al zijn 2D- werk schildert hij op hergebruikte ondergronden. De doeken bij deze expositie zijn gemaakt van stukken van oude kleding die hij aan elkaar heeft genaaid. Het enige nieuwe aan de doeken zijn de spielatten. Er is namelijk zelfs geschilderd met olieverf, gevonden in oude schilderskistjes en rommelmarkten. Daarnaast hangt het werk van Loes Koopman. In haar werk wil ze bestaande ruimten omvormen. De kunstenares maakt gebruik van een sterk donker- lichtcontrast, veelal met aardekleuren in haar schilderijen.
Gevonden voorwerpen
Iets verder staan een aantal in het oog springende objecten. Sommige hiervan kunnen bewegen. Daar staat bij: ‘Druk op de rode knop’, waarna er een propeller gaat draaien. Deze bijzondere werken zijn van Ernest Laeven: ‘Mijn sculpturen zijn meestal verbeeldingen van een filosofisch of metafysisch idee of van een menselijke staat of drijfveer. Ze bewegen of hebben bewegende delen. Soms maken ze geluid of zijn voorzien van lichten. Het zijn automaten met biologische trekjes die vertellen over vergankelijkheid en het verlangen naar iets wat blijft’, schrijft hij er zelf over. Claudia de Vos die in de galerie aanwezig is, vertelt dat de sculpturen van Ernest vooral bestaan uit zelf gevonden voorwerpen, waar vervolgens deze indrukwekkende machines van maakt.
Menselijk handelen en het leven
Aan de blauwe muur die hier recht tegenover staat, hangt het werk van Elganan Jelsma. Zij heeft de geschiedenis en de religieuze kunst met de paplepel binnengekregen. Het thema in haar werk als beeldend kunstenaar is dan ook het menselijk handelen en het leven. Duurzaamheid en recycling verwerkt ze in objecten, ontwerpen en concepten. Ze werkt bijvoorbeeld graag met karton. Ze gebruikt dit dan bijvoorbeeld als ondergrond voor haar schilderijen en beelden. In haar schilderijen in deze expositie heeft zij ook karton gebruikt als ondergrond.
‘Heb je al geroken?’
Als ik verder loop, vraagt Claudia plotseling: ‘Heb je al geroken?’ Dit lijkt eerst een opmerkelijke vraag, maar later vertelt de kunstenares dat ze als geurpsycholoog graag experimenteert met geuren in haar beeldende kunst. Met haar werk onderzoekt zij de psychologische effecten van geuren. In de relatief kleine ruimte hangt een groot kunstwerk van Claudia, met op het driedimensionale doek bomen en paddenstoelen afgebeeld. Daaronder hangt een stuk van een net waarmee normaal gesproken bomen worden beschermd. In dit net hangen kleine stukjes hout waar een erg bijzondere geur vanaf komt, die af en toe ook als wierook wordt gebruikt. De natuurlijke geuren die ze in haar kunst gebruikt zijn verkregen uit planten van veelal biologische teelt of eigen destillatie. De materialen waarmee ze werkt checkt ze op duurzaamheid. Zo bestaan de stoffen die ze voor haar wandtapijten gebruikt uit gerecycled materiaal, is wol 100% wol, soms zelfs geverfd met plantaardige verven. Aan het andere kunstwerk van Claudia zit een rode bal verbonden. ‘Knijp er maar eens in.’ Er komt na een paar seconde een geur uit het doek. De kunstenares wil hiermee laten zien dat men anders naar een kunstwerk gaat kijken na het ruiken van een bepaalde geur. Als laatste doet Dick Sierksma mee aan deze expositie. De Vos vertelt dat hij deze mooie sculpturen maakt van stukken hout die hij zelf heeft gevonden.
Anders onbevangen
Dit weekend is de expositie nog te zien en ervaren in de galerie. Vanaf 3 november zal de tentoonstelling ‘Anders onbevangen’ te zien zijn, waarin zeven andere kunstenaars hun werk laten zien.
Tekst en foto: Nikola van Krieken
Recente reacties