De Dutch Media Week is 30 september voor de zesde keer van start gegaan. Er staat dit jaar weer een bomvol programma voor professionals, studenten en publiek klaar. Met dit jaar een hybride versie: Dutch Media Week kan deels fysiek bijgewoond worden!

Dutch Media Week is hét Media festival, dat wordt georganiseerd in het gebouw Beeld en Geluid in de mediastad: Hilversum. ‘De week toont de ontwikkeling van de media en de impact ervan op mens en maatschappij. Samen met een groot aantal partners belichten, stimuleren en promoten we de vele prachtige ontwikkelingen en initiatieven in de Nederlandse media-industrie. We vieren de media’, vertelt de founder en programmamanager van Dutch Media Week, Herman Dummer.

Be Humane

Elk jaar is er ook een thema aan de week verbonden, dit jaar is dat ‘Be Humane’. ‘Wij hebben gekozen voor dit thema, omdat het tijdens de hele coronaperiode temeer duidelijk werd, dat menselijkheid de wereld overeind houdt. We staan voor de uitdaging om ons gedrag te veranderen en ons anders tot elkaar te verhouden. Boosheid en polarisatie groeien, maar ook de behoefte om de boel bij elkaar te houden en nieuwe rituelen te bedenken. Welke rol spelen media daarin? Daar gaat Dutch Media Week over’, aldus Dummer.

Experience

Er is tijdens Dutch Media Week van alles te beleven; zowel online, als fysiek in Beeld en Geluid. Bijvoorbeeld de SoundXperience, waarbij er op de Gooische Brink vijf mooie audio- inzendingen te horen zijn over verschillende onderwerpen. Van de enorme ontploffing in 2020 in de haven van Beiroet, tot aan de mentale als fysieke beklemming van de lockdown.

Of bijvoorbeeld de Mediapod: Media zijn overal om ons heen: ze zijn meer weg te denken uit ons leven. We kijken, lezen, klikken, swipen, liken en delen erop los. Om dit zelf te kunnen ervaren, heeft Beeld en Geluid een eerste Mediapod ontwikkeld: een pop-up presentatie waarin je op een interactieve manier kunt ervaren wat de invloed van media is op jouw dagelijks leven. De Mediapod staat tijdens Dutch Media Week op de Gooische Brink.

Maar er zijn ook interactieve programma’s, bijvoorbeeld MBO Talks, waarbij studenten hun eigen talkshow produceren in 6 weken tijd. De inhoud, redactie en de uitzending zelf worden verzorgd door stagiairs van Stage X-24, onder begeleiding van ervaren televisiemakers. Volgens de founder van Dutch Media Week, is de publieksprogrammering rondom het Songfestival het leukste dat er op het programma staat. Die staat in het centrum van Hilversum. ‘Hier hebben we een pop-up tentoonstelling neergezet rondom het Songfestival. Het is een belevenis waar je ogen en oren tekortkomen. Bezoekers worden meegenomen langs alle facetten van de grootste mediaproductie uit 70 jaar televisiegeschiedenis. Van het ontstaan en de geschiedenis van het Songfestival tot de speciale innovaties op het gebied van camera, decor kleding die Nederland introduceerde tijdens de jaren dat ons land het evenement organiseerde’, aldus de founder van Dutch Media Week.

Het belang van media

‘Door deze verschillende programma’s hopen wij Het belang van media voor de maatschappij op de kaart zetten. De media-industrie promoten met Hilversum als belangrijk hub daarin. Dutch Media Week agendeert de discussie hoe makers om kunnen gaan met media. Als iedereen positief omgaat met media dan wordt de wereld een stuk mooier.’

Dutch Media Week duurt nog tot 10 oktober

Foto: Dutch Media Week/ Paul Ridderhof

Tekst: Nikola van Krieken