Autobedrijf Wensink is een bekende naam in het noorden en oosten van Nederland. Het familiebedrijf, inmiddels uitgegroeid tot 47 vestigingen, timmert hard aan de weg met het oog op de toekomst. “We veranderen van een automotivebedrijf naar een allround mobiliteitsaanbieder,” aldus Gerben Zingstra, Marketing Manager Services bij Wensink.

Zingstra: “De veranderingen in de autobranche zijn natuurlijk al jaren aan de gang. Maar ook de klant verandert. En wij veranderen graag mee. Wensink staat nog steeds vooral bekend als Mercedes-dealer, maar inmiddels doen we zoveel meer. Ook andere merken als Ford, Smart, Kia en Citroën hebben we onder onze hoede. We hebben bovendien ook een lease-label, een schadebedrijf, een truck & trailerlabel, bieden verzekeringen en onderhoudscontracten aan. We groeien dus ook in de breedte mee met de wensen van onze klanten.”

Focus naar allround mobiliteit

De focus verschuift echter ook van automotive naar andere vormen van mobiliteit. “Dat is nu de grootste uitdaging bij Wensink,” aldus Zingstra. “De wereld verandert, onze klanten en hun wensen veranderen ook. We kijken verder dan alleen maar auto’s. Op den duur willen we ook andere producten aanbieden op het gebied van mobiliteit. Denk bijvoorbeeld aan verschillende abonnementsdiensten met het OV, met de step, op de fiets, kortom alles op het gebied van mobiliteit. Wij willen simpelweg onze klanten van A naar B brengen, op welke manier dan ook. Als zij maar zorgeloos onderweg kunnen gaan.”

Wensink Wijs

De veranderingen waar Zingstra over praat, gaan natuurlijk ook gepaard met de nodige veranderingen voor de ruim 1300 medewerkers van Wensink. “Wensinks ambitie is continuïteit en groei en dat kan alleen samen met onze mensen. We moeten samen dromen, ontdekken, ontwerpen en doen! Dat kan met talent-assessment, loopbaanbegeleiding en het innovatielab binnen ons medewerkersprogramma Wensink Wijs.”

“De centrale vraag bij het opstarten van Wensink Wijs was: hoe kunnen wij klaar zijn voor de toekomst en welke veranderingen moeten teweeg worden gebracht? Vorig jaar hebben we een beeld geschetst van de toekomst van de autobranche en de mobiliteitssector. Daarbij kregen alle medewerkers van Wensink de vraag: Ga jij mee?”

“Door Wensink Wijs krijgen medewerkers de kans om door te groeien en zich te ontwikkelen met het oog op de toekomst. Maar het is ook een tool om hun blik te verbreden, te kijken waar iemands sterke punten liggen en waar die van pas kunnen komen bij Wensink. Men kan op die manier aan verschillende projecten gaan bijdragen waaraan we werken. Die projecten zijn gericht op onderwerpen waar we ons de komende jaren op richten: duurzaamheid, data en verbreding op het gebied van mobiliteit.”

“Door Wensink Wijs geven we medewerkers de kans om zich voor te bereiden op de nabije toekomst bij Wensink. Zij kunnen zich zo door blijven ontwikkelen binnen ons bedrijf, zowel in de breedte als in de diepte. De veranderingen in ons speelveld zijn in volle gang, dus wij moeten er met z’n allen ook wel in mee. Met Wensink Wijs lopen we wat dat betreft voorop in onze sector. De reis is pas net begonnen om hier met z’n allen een concrete invulling aan te geven, maar ook hierbij denken we al na over de toekomst. Het zou bijvoorbeeld heel mooi zijn als we hiermee op den duur samen kunnen gaan werken met andere bedrijven.”

Duurzaamheid

Het thema waar niemand omheen kan, en zeker niet in de autobranche, is natuurlijk duurzaamheid. “De auto’s worden duurzamer, denk aan elektrisch rijden. Maar duurzaamheid gaat verder dan dat. Zo willen we al onze locaties klimaatneutraal maken. Denk aan zonnepanelen, ledverlichting enzovoort. We proberen uiteraard het energieverbruik terug te dringen en proberen zo min mogelijk afval te produceren. Bovendien zijn we betrokken bij zonnepaneelpark- en waterstofprojecten binnen ons rayon. En wie weet hoe de wereld van de mobiliteit er over tien jaar uitziet. Daarom focussen we ons ook op andere vormen van mobiliteit die misschien nog wel effectiever of duurzamer zullen zijn dan elektrisch rijden.”

Wensink Fit

“De investering in duurzaamheid geldt natuurlijk ook voor de medewerkers van Wensink. Ook hun gezondheid is van belang. Een onderdeel van Wensink Wijs is dan ook Wensink Fit. Daarin bieden we bijvoorbeeld aan om medewerkers in teamverband mee te laten doen aan sportevenementen in de regio, waarbij we overigens ook regelmatig sponsor zijn. En als medewerkers even vastzitten in hun functie of meer inzicht willen krijgen in welke richting ze op willen, kunnen zij de hulp van een coach inschakelen. Zo is oud-schaatser Erben Wennemars beschikbaar als coach binnen Wensink Wijs om advies te geven aan al onze medewerkers op het gebied van vitaliteit.”

“Dus niet alleen onze klanten zijn belangrijk; onze medewerkers ook. Als zij ontevreden zijn, straalt dat uit op de hele organisatie. Naar hen wordt dus goed geluisterd. En andersom willen we hen bij Wensink natuurlijk mogelijkheden bieden waardoor zij weer vooruit kunnen. Wat dat betreft is Wensink Wijs echt een uitkomst waarmee we de toekomst in kunnen gaan.”