Ruim drie weken na de start van de geefcampagne Houd de Hermitage open is de helft van de benodigde 1 miljoen euro binnen. Hermitage Amsterdam werkt met man en macht om het doel te bereiken, maar is er nog niet. Daarom doet het museum een hernieuwde oproep aan het publiek.

Annabelle Birnie, directeur Hermitage Amsterdam: ‘het is geweldig om te zien hoeveel mensen de Hermitage een warm hart toedragen en ons steunen. Het is bemoedigend dat we nu de helft van het benodigde bedrag binnen hebben. Maar we zijn er nog niet, dus alle bijdragen, klein en groot, zijn welkom. De campagne loopt tot zaterdag 1 mei, dan willen we ons doel gerealiseerd hebben.’

De Hermitage Amsterdam lanceerde op 6 april De Week van de Hermitage, als onderdeel van de geefcampagne. Het initiatief heeft als doel geld bijeen te brengen om het museum ook voor de toekomst open te houden. Sinds de oprichting heeft de Hermitage Amsterdam zich ontwikkeld tot een geliefd museum waar intussen miljoenen bezoekers hebben genoten van tentoonstellingen uit de kunstcollectie van het Staatsmuseum Hermitage in St. Petersburg en andere collecties. Dat is tot nu toe puur op ondernemerschap gedaan, zonder structurele subsidie. Na een crisisjaar van langdurige lockdowns zonder bezoekers, is de Hermitage in een moeilijke financiële situatie terecht gekomen. Het museum moet daarom een beroep doen op het publiek om het voor Nederland unieke museum door deze crisis te loodsen. Om, als het museum straks eindelijk weer open mag gaan voor het publiek, open te blijven. Ook voor toekomstige generaties. Informatie over de geefcampagne met de titel Houd de Hermitage open is te vinden op de website.

Hermitage Amsterdam deed mee aan de pilot met sneltest in de Museumweek. Van 21 tot en met 23 april was de Hermitage gepend met de tentoonstelling Romanovs in de ban van de ridders. Alle tijdslots waren uitverkocht.

Foto: Luuk Kramer/Hermitage Amsterdam