Elk jaar toont het Holland Festival op een groot aantal locaties in Amsterdam met onder meer theater, muziek, dans en opera alle disciplines binnen de podiumkunsten via een veelzijdig programma. De komende editie, van 3 tot en met 26 juni, is een extra speciale. Het grootste, internationale podiumkunstenfestival bestaat 75 jaar. Dat het aansprekende evenement na twee jaar eindelijk weer zonder beperkingen georganiseerd mag worden, zorgt voor extra vrolijke gezichten bij de organisatie.  

Voor deze jubileumeditie is wederom een veelzijdig programma samengesteld met theater, muziek, dans, opera, muziektheater en multidisciplinaire voorstellingen van over de hele wereld. ‘Ons doel is om weer een mooi, goed en inspirerend festival neer te zetten’, aldus Emily Ansenk, sinds 2019 directeur van het festival. Na een volledige online-editie en één met toeschouwersbeperkingen mag het Holland Festival dus het jubileum grootst vieren en dat betekent in totaal zo’n 70.000 bezoekers, waarvan 55.000 via ticketverkoop. De brede toegankelijkheid maakt het Holland Festival sterk en onderscheidend. ‘We hebben ook jaarlijks een opera die we gratis streamen in Park Frankendael. Dit jaar zijn dat er zelf twee naast Der Freischütz, een romantische opera met gesproken dialogen in drie bedrijven gecomponeerd door de Duitse componist Carl Maria von Weber, mag het publiek haar voorkeur uitbrengen uit een lijstje 10 jaar Opera in het Park. Illustratief voor het Holland Festival, dat naam geniet door de vele, internationale primeurs en het innovatieve karakter, is de jaarlijkse inbreng van één of twee ‘associate artists’ Ansenk: ‘Zij denken mee over de invulling van het programma, tonen nieuw werk, openen hun netwerk en delen ideeën. Zo vergroot je ook je eigen netwerk.’ Dit jaar zijn dat de wereldberoemde Frans-Beninse zangeres Angélique Kidjo en de bekende Duitse theaterregisseur Nicolas Stemann. Van beiden is nieuw en recent werk te zien, onder meer Yemandja van Kidjo en Der Besuch der alten Dame van Stemann. Ook hun professionele netwerk en brede interessegebieden vinden hun weg in de programmering. Zo spelen onder andere het thema’s klimaatverandering en de ‘ongehoorde’ stem een belangrijke rol in de programmering. 

Aanraders

Voor wie het lastig vindt om keuzes te maken, heeft Ansenk zeker enkele tips. Ze begint er met één van Nederlandse makerij. ‘The Nation van regisseur Erik de Vroedt, in het Nationaal Theater, is zeker een aanrader. Het is een zesdelige theatermarathon over een mysterieuze verdwijning die geschreven is als een Netflix-serie op toneel: actueel, geestig en vol zenuwslopende cliffhangers. Arno Schuitemaker presenteert 30 appearances out of darkness, een indrukwekkende dansvoorstelling over het spel tussen licht en donker. Ook moet ik zeker het orkestraal spektakelstuk als eerbetoon aan de menselijke stem A House of Call noemen. Tijdens projecten, op reizen en bij ontmoetingen verzamelde componist en regisseur Heiner Goebbels jarenlang geluidsfragmenten in een denkbeeldig notitieboekje en deze vormen de basis voor dit optreden in het Concertgebouw.’ Het Holland Festival gaat dit jaar ook het nachtleven in. Het festival is dit jaar aanwezig in Lofi (voor twee clubavonden) en de Melkweg voor een avond met rappers uit onder meer Zuid-Afrika en Nigeria. In totaal presenteert Holland Festival 35 producties met 109 voorstellingen, waaronder 10 wereldpremières, en 10 Nederlandse premières

Internationale verbinding

Het Holland Festival is 75 jaar geleden, in 1947 opgericht en presenteerde onder de titel ‘High Arts in the Low Lands’ in Amsterdam, Scheveningen, Den Haag en Rotterdam concerten, opera’s en tentoonstellingen. In 1948 begon het eerste Holland Festival met de Debussy’s opera Pelléas et Mélisande in de Amsterdamse Schouwburg Het idee was – zo vlak na de oorlog – dat met het tonen van nationale én internationale kunst de aandacht weer op internationale samenwerking en uitwisseling kon worden gericht. Kunst en kunstenaars, was de gedachte, konden het verscheurde Europa helen. Ook in Edinburgh en Avignon werden internationale festivals opgericht. ‘Als Holland Festival zijn wij het meest vooruitstrevend en grensverleggend. Ik vergelijk het met een accordeon die meebeweegt met de tijd’, aldus Ansenk.   

Toekomst

Stilstand is achteruitgang zeggen ze vaak. Bij het Holland Festival denken ze dus graag vooruit. Ansenk: ‘Digitalisering aan zowel de voorkant – als de achterkant is zeker een aandachtspunt. Met onder meer podcasts hebben we online al een slag gemaakt . Ook zijn we een samen met het Internationaal Theater Amsterdam (ITA) en het Nederlands Dans Theater (Den Haag) een samenwerking rond digitalisering gestart. Maar we willen meer. Het Holland Festival heeft een ongelofelijk trouw en avontuurlijk publiek. Toch zijn er nog genoeg nieuwe mensen die we kunnen bereiken. Zo willen we niet alleen in de aanloop en tijdens het festival zichtbaar zijn, maar liefst het hele jaar. Op deze manier creëer je een nog breder podium en vergoot je de betrokkenheid bij ons festival.’     

Fotocredits: Maurice Boyer

Tekst: Johan van Dien