Eind september kwam er na ruim vier maanden een einde aan de achtste editie van de Amsterdam Sculptuur Biënnale ARTZUID in Amsterdam-Zuid. De 50 kleurrijke kunstwerken op de Apollolaan en Minervalaan, samengebracht door curator Jasper Krabbé, spraken jong en oud aan, zoals de bezoekersstromen in de afgelopen maanden lieten zien. De graffitimuur en de graffitiworkshops waren populair bij de jeugd. De laatste weken werden gedomineerd door scholierenbezoek.
Op doordeweekse dagen kwamen soms wel 300 – 400 leerlingen van basis- en middelbaar onderwijs de objecten bekijken, (na)tekenen, of fotograferend en filmend vastleggen. In de weekenden was het vooral druk met bezoekers uit het hele land die gretig deelnamen aan de zogenaamde instaprondleidingen met een professionele kunsthistoricus. De wekelijkse Artist Talk op zondagmiddag met verschillende deelnemende kunstenaars trok ook veel belangstelling. Het bleek een toegankelijke manier voor een nadere kennismaking met het werk en de makers van de beelden.
Jeugd aanspreken
Kunstenaar en curator van ARTZUID 2023 Jasper Krabbé, zelf in de jaren ’80 begonnen op straat als graffitischrijver JAZ, wilde met een kleurrijke tentoonstelling vooral ook jongeren aanspreken. Bij de selectie van de beelden koos hij daarom voor kunst die dicht bij hun belevingswereld ligt met invloeden van street art, neo-popart en van graffiti. Ook de tegenhangers werden getoond, beelden uit de periode van Arte Povera en Nouveau Realisme. Daarmee liet ARTZUID zien dat op het oog tegengestelde kunststromingen door elkaar zijn beïnvloed. Dankzij sponsors kreeg een aantal jonge Nederlandse kunstenaars de kans nieuw werk te laten zien, aansluitend bij de beeldtaal van jongeren.
ARTZUID en kunsteducatie
Gedurende de schoolvakantieweken namen honderden kinderen (6 – 12 jaar) deel aan ARTCAMP. Tijdens de wekelijkse kunstkampen waren kinderen onder deskundige leiding in de weer met allerlei vormen en materialen, maakten hun eigen kunstwerken en werden meegenomen in het verhaal achter de kunstwerken op de route. Voor Cintha van Heeswijck is de jeugd een enorm belangrijke doelgroep: ‘Dankzij ARTZUID groeit er nu een generatie Amsterdamse kinderen op met het besef van kunst in de openbare ruimte.’
Totstandkoming ARTZUID 2023
Initiatiefnemer en directeur Cintha van Heeswijck-Veeger: ‘ ARTZUID maken we samen, samen met de buurt, kunstenaars en kunstliefhebbers. Naast bruiklenen uit binnen- en buitenland realiseerden we ARTZUID 2023 dankzij donaties, sponsoren en de genereuze steun van private fondsen en stichtingen. Het aantal Vrienden van ARTZUID verdubbelde naar ruim 400. Daarnaast droegen in het bijzonder de ruim honderd buurtvrijwilligers bij aan de totstandkoming van ARTZUID 2023. Met hun tomeloze inzet zorgden zij onder leiding van An Bastiaans voor een vlekkeloze dagelijkse organisatie in en rond het Informatiepaviljoen.’
Over de resultaten van ARTZUID 2023 zegt Van Heeswijck: ‘We hebben wel behoorlijk last gehad van de weersomstandigheden. Door de lange periode van hitte en regen zien we tegenvallende resultaten op de publieksinkomsten. We maken nu de rekening op en kijken hoe en of we verder kunnen. Uiteraard staan we open voor nieuwe samenwerkingspartners die ARTZUID willen versterken.’
Recente reacties