Met het symbolisch overhalen van een lichtschakelaar en een spectaculaire lichtshow is zondagmiddag de vernieuwde Amstelveenlijn (lijn 25) in gebruik genomen tezamen met de spiksplinternieuwe 15G trams. De ombouw van de Amstelveenlijn is binnen tijd en binnen budget afgerond. Met recht een grote prestatie te noemen.

Gerard Slegers, Portefeuillehouder van Vervoerregio Amsterdam is trots op dit resultaat: ‘De voormalige metro/sneltram 51 hebben we omgebouwd tot een hoogwaardige tramlijn tussen Station Zuid en Amstelveen Westwijk. Tegelijkertijd was er de komst van de nieuwe 15G trams. Beide projecten kwamen samen als een ‘grande finale’, waarmee we hebben bewezen dat het mogelijk is om grote lightrail projecten binnen budget en planning te voltooien. Ik ben super trots op het team en de goede samenwerking tussen onze partners. Dit is de basis geweest voor het succes van dit project.’   

Betrouwbare, snelle, veilige en comfortabele tramverbinding

De ombouw van de Amstelveenlijn omvatte de vernieuwing van de infrastructuur, de aanleg van drie ongelijkvloerse kruispunten en een opstelterrein in Amstelveen en het realiseren van vijftien nieuwe haltes; met als doel het realiseren van een betrouwbare, snelle, veilige en comfortabele tramverbinding. In iets minder dan twee jaar heeft hoofdaannemer VITAL (een samenwerkingsverband van VolkerWessels-ondernemingen, Van Hattum en Blankenvoort, VolkerRail en KWS) de bouwwerkzaamheden uitgevoerd. Met als een van de belangrijkste hoogtepunten de gigantische zesweekse zomeroperatie in 2019, waarbij twee ongelijkvloerse kruisingen zijn aangelegd en vijftien haltes gesloopt en opnieuw gebouwd in druk stedelijk gebied.

Impact

‘Goed dat Amstelveen met lijn 25 binnen twee jaar weer een vernieuwde snelle en veilige verbinding met Amsterdam heeft,’ zegt Rob Ellermeijer, wethouder Verkeer en Vervoer in Amstelveen. ‘Een indrukwekkend project dat voor Amstelveen veel impact had. Onze inwoners waren zeer betrokken en voor omwonenden waren de werkzaamheden soms best belastend. Maar het resultaat mag er zijn. Ik wens iedereen veel reisplezier toe.’

Testreizigers enthousiast

De eerste reizigers zijn enthousiast: ‘deze tram is echt prachtig! Hij is ruim opgezet.’ ‘Deze tram is veel stiller!” En ‘hij rijdt heel comfortabel.’ Zijn zo een aantal van de eerste opmerkingen.

Vervoerder GVB heeft de afgelopen weken de kans gekregen om tijdens het proefbedrijf te oefenen op de nieuwe lijn om zo de kwaliteit van de reizigersdienstverlening zo hoog mogelijk te krijgen. De infrastructuur van lijn 25 wordt nog verder verbeterd. Tot die tijd kunnen kinderziektes mogelijk nog wel leiden tot hinder voor reizigers, bijvoorbeeld door vertraging of rituitval. De eerste verbetering wordt verwacht in januari.

Resterende werkzaamheden

Nu de lijn is geopend, betekent dit niet dat alle werkzaamheden van het project helemaal klaar zijn. Zo knapt VITAL in het nieuwe jaar nog de onderdoorgangen van een aantal haltes op. Ook worden nog wat andere restpunten opgelost, zoals het verplaatsen van de reisinformatieborden op de haltes. Deze krijgen een andere plek, zodat ze beter zichtbaar worden. Verder gaat de gemeente Amstelveen nog aan de slag met het herstellen van het groen en vinden er aanpassingen plaats bij de rotondes op de ongelijkvloerse kruisingen aan om de verkeersveiligheid voor fietsers te verbeteren. Ook gaat de gemeente Amstelveen kijken hoe de kwaliteit van alle tussenliggende fietspaden langs de Beneluxbaan te verbeteren.

Foto: Vervoersregio Amsterdam/ Michiel Ton