Op zondag 18 oktober gaat de TCS Amsterdam Marathon, als gevolg van covid-19 virtueel van start. Met behulp van de Official Virtual Run App powered by TCS kunnen hardlopers tussen 18 en 25 oktober hun afstand lopen, via een zelfgekozen route.
Wat in de digitale editie ontbreekt zijn natuurlijk de aanmoedigingen van Amsterdamse fans langs het parcours. Voor veel lopers belangrijk in het neerzetten van hun prestatie. Daarom ontwikkelde Tata Consultancy Services (TCS), voor het 10e jaar titelsponsor, samen met producer MACKS een mixtape met 3D soundbites van onvervalste Amsterdamse aanmoedigingen, zodat hardlopers toch echte support ervaren, op virtuele wijze. Met de track wil TCS tevens zoveel mogelijk mensen oproepen een donatie te doen voor Stichting Cancer Center van het Amsterdam UMC.
Tientallen Amsterdammers lieten hun aanmoediging opnemen als fragment voor in de mixtape om zo hardlopers door moeilijke momenten heen te helpen. Met de juichfragmenten ontwikkelde producer Max Krul (25), aka MACKS, een uur-durende track, voor lopers. Doordat alle succeswensen, het gejuich en de bemoedigende woorden in 3D opgenomen zijn, klinkt het levensecht. Alsof je vanuit allerlei kanten aangemoedigd wordt door toeschouwers die langs de route staan. De track ‘This Run Amsterdam Sound Experience’ van MACKS is vanaf deze week te beluisteren via Spotify of via www.tcsamsterdamarathon.nl/virtual-run/sound-experience/ waar je ook een donatie voor Cancer Center Amsterdam kunt doen.
‘Een marathon is niet hetzelfde zonder supporters langs de lijn. Onderzoek wijst uit dat die aanmoediging de prestaties van de sporter verbetert’, zegt Josu Devasia, Country Head Nederland bij TCS. ‘Een gezonde levensstijl vinden we voor onze medewerkers, partners en klanten, heel belangrijk. We willen iedereen -ondanks de alternatieve manier dit jaar- aansporen om de uitdaging aan te gaan. Met de Virtual Run App stellen we alle deelnemers toch in staat hun sportprestatie neer te zetten. En met de This Run Amsterdam Sound Experience juichen we hardlopers letterlijk toe om hun doel te volbrengen en tegelijkertijd onderzoek naar kanker te steunen.’
Simone Kukenheim, wethouder sport van de gemeente Amsterdam: ‘Ik vind het ontzettend jammer dat ik de hardlopers dit jaar niet live zie. Normaal geef ik het startschot, maar nu moedig ik iedereen op deze manier aan. Ik ben hartstikke trots op alle sporters die deze week aan het rennen zijn, want als covid-19 ons één ding geleerd heeft is dat het belangrijk is dat we gezond en fit zijn. Dat laten jullie vandaag zien. Zet ‘m op allemaal!’
Met de TCS Amsterdam Marathon wordt ieder jaar geld opgehaald voor onderzoek naar kanker. In de afgelopen jaren was dat al meer dan 1.5 miljoen euro. Wegens het uitvallen van de reguliere editie is er minder zichtbaarheid voor het Cancer Center, wat impact zal hebben op de donaties.
Geert Kazemier, chirurg en directeur van Stichting Cancer Center bij Amsterdam UMC: ‘We zijn dankbaar voor de geweldige steun die we al sinds 2012 door de TCS Amsterdam Marathon mogen ontvangen. Die financiële bijdrage wordt gebruikt voor kankeronderzoek waarbij wordt gekeken of en hoe lichamelijke inspanning en aanpassing van leefstijl voor en tijdens behandeling een positieve impact heeft op overleving en kwaliteit van leven bij kanker. We vinden het inspirerend dat TCS, samen met organisator Le Champion en alle andere betrokkenen, een alternatief heeft gevonden om deelnemers toch te activeren.’
Campagne rondom virtuele marathon
In de afgelopen 10 jaar heeft TCS als titelsponsor de organisatie in contact gebracht met technologie, die de ervaring van zowel hardlopers als toeschouwers verrijkt. Zo kwam de officiële TCS Amsterdam Marathon app tot stand, werd een slimme medaille via een samenwerking met Smart Medal ontwikkeld en werd een personal trainer op basis van artificial intelligence geïntroduceerd, in samenwerking met RaceFox. Nu de marathon dit jaar volledig virtueel is, wordt technologie het hart van de marathon. De ‘This Run’ campagne stimuleert hardlopers om mee te doen met de virtuele TCS Amsterdam Marathon door middel van inspirerende video’s over een aantal lopers die de start van de race week willen markeren door om middernacht te beginnen. Met de mixtape ervaren hardlopers een uur lang virtueel Amsterdams publiek als 3D audio experience, om ze door moeilijke momenten heen te helpen. Via social media worden hardlopers met elkaar verbonden en in de aftermovie: ‘when reality is virtual, this run unites us’, komen zowel hardlopers als toeschouwers samen.
Virtual Run App
In de app kunnen hardlopers kiezen voor één van de drie afstanden: de TCS Marathon, de Mizuno Halve Marathon of de TCS 8 km. Je krijgt vanaf zondag 18 t/m zondag 25 oktober de tijd om de gekozen afstand te volbrengen, volgens je eigen route. De finishtijd registreer je in de Virtual Run App, waar iedereen met handige tools jouw virtual experience kan personaliseren. De Virtual Run App is te downloaden via de App Store of Google Play Store.
Foto: TCS Amsterdam Marathon
Recente reacties