Rob Scholte (Amsterdam, 1958) is de koning van het copyright. Afbeeldingen uit kunst en reclame, maar ook uit het alledaagse leven, vormen het uitgangspunt voor zijn schilderijen. Zonder zich te schamen gebruikt hij bestaande beelden, die hij zichzelf toe-eigent door adequate toevoegingen, aanpassingen en contextverschuivingen. Hij legt onverwachte verbanden en goochelt met de betekenis.
Originaliteit en eigendomsrechten zijn voor Rob Scholte, zo lijkt het, van geen enkel belang. Reproductie in alle vormen kenmerkt zijn kunst en juist deze reproducties zorgen ervoor, dat zijn werk een groot publiek bereikt. ‘Het meest gereproduceerde kunstwerk is daarom het belangrijkste’, zei hij ooit. Museum de Fundatie laat vanaf 18 december 2021 een omvangrijk overzicht zien van zijn schilderijen.
Rob Scholte is de onmisbare exponent van de roerige jaren ‘80 van de vorige eeuw. Zijn schilderijen dragen bij aan de nieuwe herwaardering van figuratieve schilderkunst na het modernisme, maar bij Rob Scholte sluit dat abstractie helemaal niet uit. Zijn kunst is even idealistisch als commercieel, even alternatief kritisch als gelikt kitschy, zowel ironisch als bloedserieus, en vooral steeds, als een rode draad, paradoxaal. Historische thema’s, literaire verwijzingen, het gebruik van ironie, het spel van waarheid en leugen, stijlloosheid, evenals het gebruik van citaten uit ‘hoge’ en ‘lage’ cultuur die met elkaar botsen, zijn kenmerkend voor de geest van de 21e eeuw. Als geen ander markeert Scholte de overgang van modern naar postmodern. De thematiek van zijn oeuvre is het verschil tussen unplugged en connected. Zijn schilderkunst lijkt ouderwets ten opzichte van een computer, maar floreert ook wonderlijk wel online.
Museum de Fundatie wijdde al eerder twee tentoonstellingen aan Rob Scholte: Silk Cut (2011), een facelift van de klassieke kabinetten van Kasteel het Nijenhuis en de Embroidery Show (2016), met duizend borduurwerken van anonieme makers, gekocht door Scholte, daarna door hem omgedraaid en gesigneerd. Het klinkt onwaarschijnlijk, maar Scholtes laatste overzichtstentoonstelling in Nederland dateert van meer dan 30 jaar geleden, in Museum Boijmans Van Beuningen (1988). Het is tijd voor een retrospectief van Rob Scholte. Dankzij een groot aantal bruiklenen uit museale en particuliere collecties, uit binnen- en buitenland, laat Museum de Fundatie vanaf 18 december een buitengewoon en omvattend overzicht van zijn schilderijen zien.
Foto: Museum de Fundatie
Recente reacties