Het creëren van een unieke locatie tussen de historische binnenstad en de prachtige natuur aan de IJssel. In Zwolle is de laatste jaren met hart en ziel hard gewerkt om dit voor elkaar te boksen. De Spoorzone onderging een metamorfose en wordt omgetoverd van een groot onpersoonlijk gebied als kantorenlocatie naar een levendige woon-, werk- en leeromgeving. Ed Anker, scheidend wethouder namens de ChristenUnie van onder meer ruimtelijke ordening, wonen en waterbeleid en klimaatadaptatie, is zo trots al een pauw op de Spoorzone 2.0. en dat gevoel wordt in de stad breed gedeeld.
Anker spreekt van een tweede stadshart in Zwolle en noemt de vernieuwde Spoorzone toonaangevend in Nederland. ‘We hebben Zwolle landelijk op de kaart gezet. We zijn na Utrecht ook het tweede spoorknooppunt van Nederland. Vanuit onze stad kun je alle kanten van het land prima bestrijken. Anker noemt de oplevering van het vernieuwde stationsgebied afgelopen najaar een mijlpaal. De groene en gastvrije stadsentree Stationsplein-Stationsweg samen met de klimaatrobuuste ondergrondse fietsenstalling voor 5800 fietsen, waar ook nog 650 kuub regenwater opgevangen kan worden, en het vernieuwde stationsgebouw vormen een visitekaartje voor de stad. Een pareltje is het de duurzame loopbrug, de passerelle, over het spoor. Tijdens de met de oplevering gepaarde festiviteiten voelde je het algemene gevoel van trots, de energie en het enorme enthousiasme vanuit alle geledingen in de stad.’
In de Spoorzone, ongeveer 100 hectare groot, komt alles van cultuur tot onderwijs, van wonen tot werken en van zorg tot creatieve broedplaats samen en dat op een strategische plek (midden in de stad). En zo ontstonden ook al mooie gezamenlijke initiatieven. Zo vonden bijvoorbeeld Museum de Fundatie, Cibap vakschool voor verbeeldingen, ArtEZ Zwolle en Creative Works elkaar in de ‘Fundatie Future Factory’, het laboratorium waarin multidisciplinaire makers via tentoonstellingen op zoek gaan naar de hartslag van de toekomst.
Sterke, economische positie
De positie die Regio Zwolle, al jarenlang een van de economisch best presterende regio’s van Nederland, wordt met een extra krachtige ‘groeimotor’ in de Spoorzone alleen maar versterkt. De nieuwe woon-, werk- en leeromgeving zet de stad zich nog meer op de kaart, maar het gebied is nog lang niet klaar. Ook in Zwolle is er een groot tekort aan betaalbare woningen en ligt op dit gebied zo een flinke uitdaging. In de Spoorzone wordt de komende jaren stevig ingezet om woningbouw te versnellen. In dit kader was er vlak voor de jaarwisseling prachtig nieuws. Anker: ‘Het ministerie draagt € 15,4 miljoen bij aan de publieke investeringen die samenhangen met de bouw van 2.900 woningen die de komende 10 jaar in de Spoorzone verrijzen. Samen met de investering van de gemeente zelf, de cofinanciering van de provincie en de bijdrage van de marktpartijen ontstaat zo een investeringspakket van ruim € 57 miljoen. Dankzij deze investering kunnen we nu niet alleen versneld betaalbare woningen bouwen, maar ook het gebied kwalitatief hoogwaardig ontwikkelen. Dit wil zeggen dat de woningen in een autoluwe, groene en klimaatbestendige leefomgeving komen te staan. Het wordt echt een aangename plek om te wonen en te verblijven.’ Als het aan Anker ligt is er zeker ruimte voor spannende en creatieve impulsen om de Spoorzone nog meer te laten bruisen. De wethouder is lovend over de jonge groep initiatiefnemers van het Zwolse Kattegat Festival. ‘Ze organiseren dat geweldig en het brengt veel enthousiasme in de stad teweeg. Hopelijk kan het evenement, met ruimte voor muziek, kunst, theater en workshops, dit jaar in augustus weer doorgang vinden. Voor dit soort initiatieven willen we zeker ruimte geven. Dus kom maar op met goede ideeën. Persoonlijk lijkt het me ook erg mooi als er een rooftop bar komt. Daar zie ik mezelf zeker op een mooie, zonnige dag zitten en genieten van een fraai uitzicht.’
Afscheid
En voor genieten is er binnenkort vast meer tijd in de volle agenda. Na acht jaar draagt Anker na de gemeenteraadsverkiezingen het stokje als wethouder van Zwolle over aan een opvolger. ‘Het is zeker met pijn in het hart en ik heb er ook lang over nagedacht, want er zit komende tien jaar nog genoeg beweging in de Spoorzone. Ik ben echt verknocht geraakt aan het gebied, maar soms moet je de ruimte geven aan een opvolger die er met een frisse blik naar kijkt. Ik zal de ontwikkelingen in de Spoorzone blijven volgen en genieten van deze geweldige plek die de stad Zwolle een prachtige toekomst geeft.’
Foto: gemeente Zwolle
Recente reacties