Na een jaar afwezigheid keert Museumnacht Amsterdam op zaterdag 6 november terug voor haar 21e editie. Met meer dan 200 evenementen op 54 locaties wordt het een rijk gevulde Museumnacht, waarbij de organisatie terug is gegaan naar de kern van het evenement: een museale avondopenstelling met een programmering die de drempel tot museumbezoek voor de jonge Amsterdammers verlaagt.

Corona-editie

De eindtijd van het evenement is in dit corona jaar noodgedwongen vervroegd tot 00:00, waardoor de gevolgen van de pandemie in de praktijk voelbaar zijn. Maar niet alleen hier zien we de gevolgen terug: vaste deelnemers zoals de Hortus, CBK Zuidoost, Heesterveld CC en Imagine IC moeten na een lastig jaar een editie verstek laten gaan. Tassenmuseum Hendrikje heeft in 2020 zelfs permanent haar deuren moeten sluiten. Hier tegenover staat de komst van 8 nieuwe locaties: Kazerne Reigersbos, MACA, NEMO Science Museum – De Studio, SPACES, New Metropolis West, Nieuw Dakota, SEXYLAND World X Nachtburgemeester en STRAAT

Museum

In de komende weken zal ook duidelijk worden welke rol de coronapas zal spelen bij het bezoek aan het evenement. Met een deelnemersveld bestaande uit zowel musea, theaters, culturele broedplaatsen, monumenten en bibliotheken vormt de Museumnacht Amsterdam een bijzondere samenstelling van locaties. Project Coördinator Jordy den Haan: ‘In de laatste jaren zagen we een groei in het aantal feestjes bij de locaties. In de programmering zijn we dit jaar nadrukkelijk teruggegaan naar de basis, waarbij we ook rekening hebben moeten houden met de doorstroom op de locaties. Het biertje en de muziek zullen echt niet verdwijnen, we denken juist dat dat een belangrijke rol speelt in het verlagen van de drempel voor de jonge bezoekers, maar Museumnacht is er vooral om echt kennis te maken met de musea uit de stad. Die kennismaking staat weer voorop in de programmering.’

Campagne

In de campagne van Museumnacht Amsterdam, die is ontwikkeld door campagnebureau From Form, komen de kernwaarden van de stichting duidelijk naar voren. De video’s, die ondersteund worden met een groots opgezette outdoor campagne, tonen de rijke veelzijdigheid van het evenement. ‘We laten zien dat Museumnacht Amsterdam een avond is vol prikkels. Door in te zoomen op het kleine en soms juist weer uit te zoomen en de emotie van de bezoeker te vangen, laten we zien dat ieder kleinste detail de vorm van jouw Museumnacht kan bepalen. Iedere keuze die je maakt, zorgt voor een andere totaalplaatje. Amsterdam heeft het grootste museale aanbod ter wereld, daar zijn we trots op en dat willen we laten zien.’, aldus Den Haan.

Over Museumnacht Amsterdam

De Museumnacht Amsterdam is de eerste en grootste museumnacht van Nederland. Het evenement is een productie van Stichting N8 en trekt inmiddels 32.000 bezoekers, waarvan ongeveer de helft daadwerkelijk voor het eerst het evenement bezoekt en meer dan 80% van de bezoekers jonger is dan 35 jaar. De kaartverkoop van Museumnacht Amsterdam loopt via www.museumnacht.amsterdam.