Het eeuwig blijven zoeken naar een perfecte locatie om een leuke foto van jezelf te maken: slecht licht, net geen goede achtergrond of mensen op de achtergrond van je foto. Dit hoeft nu niet meer! In het interactieve Instagram museum The Upside Down, gevestigd aan de Europaboulevard 5 in Amsterdam, zijn er genoeg gave plekken waar jij de perfecte Instagram foto kan schieten.

Anna Nooshin

Op 3 juli opende influencer Anna Nooshin de deuren van haar eigen compleet nieuwe Instagram museum: The Upside Down Amsterdam. Anna Nooshin is al twee jaar op rij verkozen tot meest invloedrijke influencer van Nederland. Inmiddels negen jaar geleden begon ze haar onlinecarrière, en inmiddels is ze niet meer weg te denken uit de mediawereld. Ze heeft eigen kleding-, sieraden- en lingeriecollecties, ze heeft twee boeken geschreven en presenteert Holland’s Next Top Model.

En nu past ‘een eigen museum’ ook in dit rijtje. Na anderhalf jaar brainstormen, plannen en zoeken naar de perfecte locatie, is Anna Nooshin haar droom werkelijkheid geworden. In het museum kunnen bezoekers zich laten onderdompelen in een compleet nieuwe museum ervaring. 

Anna Nooshin zegt in een recent interview met Grazia het volgende: ‘Het is geweldig dat deze droom na jaren eindelijk verwezenlijkt kan worden. Met The Upside Down Amsterdam willen we namelijk zoveel meer neerzetten dan enkel een Instagram waardig museum. We willen een verhaal vertellen over het Nederland van nu en bezoekers en creatieven de kans geven zich volledig in de ruimtes te ontplooien.’

The Upside Down

The Upside Down Amsterdam is Europa’s grootste Instagram museum. Het museum heeft 25 kamers met verschillende decors waar de mooiste foto’s kunnen worden gemaakt. Er is bijvoorbeeld een kamer met allemaal meubelstukken van Nederlandse ontwerpers en er is een kamer waarbij het voelt alsof je onder de zee bent (omdat Nederland onder de zeespiegel ligt).

Bij binnenkomst stap je gelijk een nieuwe wereld in. Je verliest gelijk al het gevoel van onder en boven in een draaiende vortex, waarna je in levensgrote en bewegende RGB-projecties stapt. Je staat op je kop in de Royal Room en ervaart het leven onder zeeniveau in de Infinity Room, waarna je de Chocolate Shower betreedt in Candyland.

Perfecte plaatje

Maar alleen om de perfecte foto draait het museum niet. Één van de belangrijkste pijlers van het museum is namelijk (naast entertainment) ook educatie.

‘Wij ons bezig houden met lezingen en masterclasses waar ervaren content creators en influencers hun creatieve passie delen met onze bezoekers. Verder willen we de jongere generatie betrekken bij het creatieproces en hechten we veel waarde aan diversiteit en inclusiviteit; iedereen moet zich welkom voelen. Je kunt diepgang vinden in het spiegeldoolhof dat ik met het creatieve team van The Upside Down Amsterdam heb ontworpen. In deze kamer staan we stil bij de druk die social media teweeg kan brengen en het effect van online pesten op de generatie van nu. Ik kan niet wachten om dit aan de wereld te laten zien. We hebben al onze harten hier vol aan verloren’, aldus Nooshin.

De kamers kunnen alleen bezocht worden door de mensen met een ticket, maar sommige delen van het museum zijn voor iedereen toegankelijk: de museumshop, het café en de vrij te bezoeken toiletten (met art installation) zijn te bezoeken zonder toegangsticket.

Tekst: Nikola van Krieken

Foto: The Upside Down/Jose Woldering