Veldhuis Media uit Raalte behoort tot de topdrukkerijen van Nederland op het gebied van boeken en magazines drukken. Oscar Jager (58) en Erwin de Lange (53) zijn beiden sinds 2002 voor vijftig procent eigenaar van het Overijsselse bedrijf dat elk jaar een groei weet te realiseren. Volgens De Lange komt dat doordat Veldhuis een duidelijk visie heeft met een focus op de klant en de kwaliteit. “In 2002 zijn we met een man of twaalf van start gegaan en dat is daarna op een positieve manier uit de hand gelopen.” 

De Lange doelt daarmee op de enorme groei van twaalf medewerkers toen naar ruim honderd man personeel in 2019. “Dat zit hem vooral in onze keuze om ons te specialiseren. Dat specialisme behelst het totaal in eigen huis vervaardigen van tijdschriften, catalogi en boeken onder één dak. Wij hebben bewust gekozen voor een smalle focus, waarbij onze dienstverlening draait om het 24/7 produceren van tijdschriften en boeken. Daarin groeien we jaarlijks acht tot negen procent, ook dit jaar en volgend jaar zullen we dat realiseren. Doordat wij blijven investeren in personeel, productkwaliteit, efficiency, robotisering en automatisering lukt het ons nog steeds om de kostprijs laag te houden. We zijn blij met de groei en blijven ook gewoon gas geven, maar hoe je het ook went of keert we zitten in een markt waarop veel druk staat en dat is natuurlijk niet altijd prettig, want wij zien het liefste dat iedereen in de branche het goed doet.” 

Duurzaamheid en innovaties 

Eén van de redenen dat Veldhuis Media jaarlijks nog steeds groeiende winstcijfers kan presenteren is de innovatiedrang binnen het bedrijf in Raalte: “Duurzaamheid is iets wat als een rode draad door de hele bedrijfsvoering heen wordt doorgevoerd. De sector krijgt weleens kritiek vanuit de milieuhoek, maar geloof mij nou maar we doen er alles aan om milieuvriendelijk te werken. In de afgelopen jaren hebben we vooral gekeken naar mogelijkheden om bij vervangingsinvesteringen te kiezen voor milieubewuste producten. Zo bestaat onze complete verlichting nu uit ledlampen, we gebruiken alleen maar groene stroom in het bedrijf, werken we enkel met honderd procent plantaardige inkten en alles wordt gedrukt op FSC papier. De folies die vervolgens om de drukpakketten heengaan is biobased folie op basis van suikerriet.” 

| “Goede prijs-kwaliteitsverhouding” | 

De regio Zwolle is voor Veldhuis Media steeds minder belangrijk geworden, omdat opdrachtgevers inmiddels uit heel Nederland aankloppen bij het Overijsselse bedrijf. De Lange: “We zijn ooit hier in Raalte begonnen met alleen maar medewerkers uit Raalte en omgeving. Door de enorme groei die we de afgelopen jaren hebben gemaakt, is ook dat veranderd. We zijn landelijk actief en genieten ook landelijke bekendheid vanwege onze goede prijs-kwaliteitsverhouding bij het verzorgen van drukwerk.”  

Heel Oost-Nederland 

In 2014 hebben we het grafisch bedrijf van de Koninklijke Van Gorcum in Assen overgenomen, daar werkten bijvoorbeeld ook mensen uit Groningen. Inmiddels durf ik wel te stellen dat we medewerkers hebben uit heel Oost-Nederland, van Arnhem tot Doetinchem en van Kampen tot Assen, Hoogeveen en Groningen. Maar omdat het bedrijf al lang voordat wij het overnamen hier gevestigd was, hebben wij besloten dat Veldhuis ook gewoon moeten blijven zitten waar het ooit is begonnen en dat is Raalte.” 

Vitaliteit 

Naast duurzaamheid in de productie is Veldhuis Media ook zuinig op haar medewerkers. “Dat uit zich in diverse vitaliteitsprogramma’s”, vertelt De Lange. “Dat is heel breed: van voeding tot nachtrust. Omdat wij ook in ploegen werken is slapen wel echt een item voor ons. Mensen kunnen via het bedrijf sporten bij een plaatselijk fitnesscentrum en dat heeft allemaal te maken met de algemene bewustwording dat gezond eten, meer bewegen en goed slapen erg belangrijk zijn. Wij benaderen dat wel met gezond boerenverstand en proberen daarin vooral niet door te slaan. Onze insteek is niet dat we mensen vitaler willen maken, zodat ze nog harder gaan werken. Het draait er bij ons vooral om dat onze medewerkers na het werk nog energie over hebben om leuke dingen te gaan doen, waardoor de accu wordt opgeladen om de volgende dag weer hoogwaardige kwaliteit af te leveren. 

| “Uitbreiding qua capaciteit en drukwerk” | 

Op die manier houdt De Lange zichzelf ook fit: “Ik ga minstens drie keer per week naar de sportschool, ik fiets graag en dat doet Oscar (Jager, red.) ook. In onze ogen is dat ook noodzakelijk, want ondernemen is echt topsport. We zijn nu ook weer met allerlei nieuwe plannen voor 2020 bezig en dat vergt veel tijd en energie. We moeten gewoon zorgen dat we op en top fit zijn en daarom is sporten voor ons ook heel belangrijk. Als je zelf niet fit bent, dan is het niet mogelijk om nu al voor het zesde jaar op rij acht tot negen procent groei te realiseren. We gaan in 2020 weer uitbreiden qua capaciteit en qua hoeveelheid drukwerk. Dat geeft logistieke uitdagingen, want we doen inmiddels ruim zeshonderd periodieke titels per jaar, leveren het jaarrond boeken, tijdschriften en catalogi af en hebben een enorme hoeveelheid losse opdrachten. In totaal betekent dat zevenduizend ton papier per jaar. Volgend jaar zal het volume nog hoger liggen, dat wordt weer een flinke uitdaging. Maar dit soort ontwikkelingen maakt ondernemen nou juist zo leuk”, zo besluit De Lange.