Wie had er eind 2018 gehoord van een discussie over stikstof? De uitspraak van de Raad van State in november 2018 is onvoldoende op waarde geschat waardoor bij de eindejaarsconference 2019 het woord stikstofcrisis veelvuldig voorbij zal komen.

Ik wil het niet hebben over de noodzaak om duurzaamheid voorop te stellen. Natuurlijk hadden er al veel langer maatregelen genomen kunnen worden die er toe leiden dat ook de generaties na ons zich geen zorgen hoeven te maken over de gezondheid van onze aarde. Die maatregelen moeten alleen doordacht worden genomen. Hoe kan het dat Nederland nu denkt voorop de moeten lopen met maatregelen terwijl in omringende Europese landen de normen vele malen anders zijn vastgesteld?

Het meest trieste aan de stikstofdiscussie in Nederland is het feit dat politieke partijen nu over de rug van hele groepen ondernemers beslissingen nemen waarvan zij de gevolgen zelf nooit kunnen overzien. Nu ga ik niet beweren dat ik dat zelf wel kan. Ook heb ik zelf de wijsheid niet om met een oplossing te komen. De vraag is echter wat het nadeel geweest zou zijn wanneer er voorlopig geen beperkende maatregelen waren opgelegd tot er duidelijkheid zou zijn over het daadwerkelijke probleem. Hoewel het ‘Programma Aanpak Stikstof” al jaren bekend was, is het de vraag in hoeverre, van in ieder geval de landbouw- en de bouwsector, verwacht had kunnen worden dat zij eerder rekening hadden kunnen houden met het ineens stopzetten van vergunningsaanvragen door de manier waarop het ‘Programma Aanpak Stikstof.’

Zou een gemiddelde boer of aannemer dit voorzien kunnen hebben? Stel dat op Prinsjesdag het nieuwe belastingplan voor 2020 een zodanige administratieve lastenverlichting zou hebben betekent dat administratie- en belastingplicht zou worden afgeschaft? Onze klanten zouden ons nauwelijks meer nodig hebben. Hoe goed wij onze onderneming ook de afgelopen jaren geleid zouden hebben, een dergelijke maatregel zou het einde van een gezonde onderneming betekenen. Dat gevoel geeft het huidige stikstof probleem mij momenteel!

Positieve van dit verstikkende probleem is dat er binnen Nederland weer een saamhorigheid is ontstaan die normaal alleen tot uiting lijkt te komen als het Nederlandse voetbal kans lijkt te maken op een EK of WK-titel. Of na de terugkeer van de F1 naar Zandvoort met zelfs kansen voor Max Verstappen op de overwinning van die Grand Prix volgende jaar. Tenminste als het stikstof probleem niet zorgt voor een ‘gele vlag’ situatie die voor zoveel vertraging gaat zorgen dat de organisatie de race al voor de start dient af te vlaggen.

Erik Verstraten is mede-eigenaar van Verstraten & Bergkamp Administratie, Belasting & Advies