Met de mooiste bloemen en planten in instagrammable decors en een beoordeling van bloemen door consumenten, zijn de bloemenshows in Keukenhof dit jaar weer een uniek platform voor productpromotie. In de paviljoens presenteren kwekers van bloemen en planten hun producten aan bezoekers vanuit de hele wereld, aan vakgenoten en aan de (vak)pers.

Afwisselende bloemen- en plantenkalender

Met de wisselende bloemen- en plantenshows in het Willem-Alexander paviljoen, het Oranje Nassau paviljoen en de orchideeënpresentatie in het Beatrix paviljoen biedt Keukenhof een afwisselende tentoonstellingskalender. De drie bloemenpaviljoens liggen verspreid in het lentepark, een garantie voor aandacht van een nationaal en internationaal publiek. Het zijn echte consumentenshows. Geprikkeld en geïnspireerd door Keukenhof kunnen bezoekers hun eigen huis, balkon en tuin met bloemen, bollen en planten verfraaien.

Keukenhof = tulpen

De tulp is wereldwijd het beeldbepalende icoon van Nederland. Met miljoenen tulpen in duizend variëteiten is Keukenhof ongeëvenaard. Het Willem-Alexander paviljoen staat vol bloeiende tulpen. Eind april staat daar traditiegetrouw weer een snijtulpenshow.

In het Juliana paviljoen en in de Historische Tuin is informatie over de tulp te vinden. Zo wordt de reis belicht die de tulp maakte voordat hij in Nederland arriveerde, komt de bezoeker de verhalen van de tulpenmanie en mythe rondom de zwarte tulp te weten en staat de hedendaagse tulpenteelt centraal.

Rozenshow

De rozenshow in het Oranje Nassau paviljoen van Keukenhof is de grootste rozenshow in Nederland en ver daarbuiten! Keukenhof is hiermee hét platform voor het rozenvak. Van 6 tot en met 11 april staat de roos centraal in de bloemenshows.

Arrangeur bloemenshows

Het decor en de inspirerende presentatie komen van arrangeur Heleen Valstar en haar dochter Kim. Zij zorgen voor de creatieve uitwerking van de bloemenshows in alle drie de paviljoens. In het Oranje Nassau paviljoen geven ze met een veelheid van soorten, variëteiten en toepassingen invulling aan het thema Flower Lovers. In het Beatrix paviljoen zullen de orchideeën, medinella’s en anthuriums de Keukenhofbezoekers charmeren.

Vakkeuring van productgroepen

Ook vinden er weer vakkeuringen in diverse productgroepen plaats, waarbij deskundige juryleden bloemen beoordelen. Vakgenoten hechten belang aan de keuring door collega’s, die dit op een onafhankelijke manier uitvoeren. Dit competitie-element is een stimulans voor kwaliteit. Winnaars kunnen zich ermee profileren. Gekoppeld aan de vakkeuring zijn er voor de verschillende gewasgroepen ook vakbijeenkomsten met prijsuitreikingen. Zo is Keukenhof een platform voor uitwisseling van informatie en zakelijk netwerken.

De consument beoordeelt

Het beoordelen van producten door consumenten is dit jaar terug van weggeweest. Deelnemers aan bloemenshows reageren enthousiast op dit beoordelingsconcept. Wekelijks kiest de bezoeker in het Oranje Nassau paviljoen zijn of haar favoriete bloem: een interactief element waarbij de bezoeker eens op een andere manier naar de producten kijkt. Op de laatste openingsdag, wordt per productgroep bekendgemaakt wat in de ogen van het internationale publiek de mooiste bloem is.

Tot en met 14 mei biedt Keukenhof prachtige bloemenshows.

Foto: De Keukenhof