‘Het is een uit de hand gelopen hobby’

De wrakstukken staan er in een hoek van het imponerende gebouw van Van Amersfoort Racing desolaat bij. Gestald naast de formule 3-bolide waarin Max Verstappen enige jaren geleden de successen aaneen reeg. Die wrakstukken zijn de overblijfselen van de raceauto waarmee Sophia Flörsch vorig jaar op het circuit van Macau een angstaanjagend ongeluk kreeg.

De Duitse autocoureur (18) werd met hoge snelheid (280 km/u) gekatapulteerd, vloog door de lucht en boorde zich in een gebouw waarin zich fotografen hadden opgesteld om de best mogelijke foto’s te schieten van de race. ‘Ze heeft alle geluk van de wereld gehad’, weet eigenaar Frits van Amersfoort van Van Amersfoort Racing in Zeewolde. ‘Als de crash iets anders had uitgepakt, had Sophia het niet kunnen navertellen. De auto is total loss, zoals je kunt zien. Er is weinig voorstellingsvermogen voor nodig om te begrijpen wat de impact van die klap moet zijn geweest.’

Bovengemiddeld goed

Toch kroop de Duitse racebelofte (18) dit seizoen opnieuw achter het stuur. Maar vooralsnog bleven de resultaten in de relatief nieuwe klasse F3 Regional European Championship uit. Heeft zij de potentie om de eerste vrouwelijke F1-coureur te worden? ‘In principe moeten mannen en vrouwen gelijkwaardige kansen hebben. De autosport trekt echter minder vrouwen dan mannen aan. Statistisch gezien is de kans voor een vrouw in de F1 dus kleiner dan voor een man. Sophia is bovengemiddeld goed, maar ik heb mijn twijfels of ze goed genoeg is voor de Formule 1. Ze heeft alles in zich, maar ik vraag me af of ze voldoende race-instinct heeft. Je kunt veel leren. Niet alleen op de baan, maar ook in de simulator, waar wij er drie van hebben staan. Aangeboren talent heb je echter of je hebt het niet.’

Sophia Flörsch is een van de zes racecoureurs die in 2019 door Van Amersfoort Racing (VAR) wordt begeleid. Het is een bedrijf dat in 1975 als hobby begon, hobby is gebleven en ook in de toekomst hobby zal zijn. De liefde voor de autosport zit bij eigenaar Frits van Amersfoort heel diep. ‘Er kan een aantal mensen van leven, maar het is onzekerheid troef. Onzekerheid in zakelijk opzicht. Ik ben nu 64, maar ik kan niet stoppen. Ik heb nooit een fatsoenlijk pensioen kunnen opbouwen. Ik heb de jongens wel gezegd dat ik in geen geval met een rollator door de pitlane ga lopen. Ik kan de renstal te zijner tijd proberen te verkopen, maar wie biedt erop? Ik kan hem hooguit weggeven aan iemand die dezelfde passie heeft als ik.’

Passie

De Nederlandse renstal heeft door de tijd heen magere en vette jaren gekend. Van Amersfoort: ‘Autosport is natuurlijk een passie. Er zijn tijden geweest waarin ik dacht dat het de goede kant op ging. We hebben nog niet zo lang geleden met Max Verstappen en Charles Leclerc veel succes gehad in de F3. Daarna droogden de prestaties snel op. Je kunt wel nieuwe talenten hebben, maar in de autosport moet je geld hebben wil je iets voor elkaar boksen.’

‘Op dit moment zitten we in een mindere periode en dat is geheel te wijten aan de FIA (Internationale Automobiel Federatie, red.). Mijn renstal heeft zich altijd gefocust op de Formule 3. Dat is de klasse waarin coureurs zich kunnen onderscheiden en kunnen laten zien wat ze in huis hebben. Na de komst van Liberty Media als eigenaar van de Formule autosport heeft de politiek zich nog verder verscherpt. Zij hebben in nauwe samenwerking met de FIA het oude format F3 de nek omgedraaid en gekozen voor race-weekends waarin de F1, F2 en de nieuwe F3 aanbod komen.’

Kapot gemaakt

‘Wij konden ons inschrijven voor de nieuwe Formule 3, maar zijn buiten de boot gevallen. Die nieuwe F3 is alleen in naam hetzelfde. In de oude F3-klasse kon je het vak echt leren. Die auto’s waren perfecte opleidingsbolides voor het nog grotere werk. Alle F1-kampioenen hebben kortere of langere tijd in de Formule 3 gereden. Die auto’s moest je goed beheersen om snel te kunnen zijn. In al zijn wijsheid is de FIA met Liberty Media meegegaan in de vernieuwingsdrang en is het dna van de F3 kapot gemaakt.’

Geld is een onderwerp dat telkens terugkeert in het gesprek. Wil je slagen in de autosport dan zal je over de nodige centen moeten beschikken. Of je moet zo’n uitzonderlijk talent zijn als bijvoorbeeld Verstappen dat je puur op eigen kracht in de Formule 1 terechtkomt: ‘Een bedrag van 10 à 15 miljoen euro is toch snel nodig om een stoeltje te bemachtigen. Waarbij je geen enkele garantie hebt dat je wereldkampioen wordt. Sterker nog, dan word je geen wereldkampioen.’