Eerlijk zijn, betrouwbaar zijn, goed je best doen en hard willen werken. Daar gaat het bij Van der Horst & Starke om. Het jobcoach-bedrijf van Alwin van der Horst en Edwin Starke zit in Kampen en Harderwijk. Het bedrijf zet zich vooral in voor kwetsbare werkzoekenden. “Ons uitgangspunt is gelijkwaardigheid. Wij behandelen iedereen hetzelfde, of het nu om een directeur van een bedrijf gaat of om een cliënt”, vertelt Starke. Hij is ervan overtuigd dat dit de reden is dat zijn bedrijf zo snel is gegroeid.
Snelle groei, slechts leuke bijkomstigheid
Van der Horst & Starke begon in 2013 als een ‘tweemanszaak’. Nu zes jaar later telt Van der Horst & Starke zo’n negentien werknemers. “Het is natuurlijk leuk dat we zo zijn gegroeid, maar dit is zeker niet ons doel. Wij zijn liever lokaal sterk dan dat we een landelijke dekking hebben”, zegt Starke. Inmiddels is zijn bedrijf actief in de provincies Overijssel, Gelderland en Flevoland.
Het totale plaatje moet kloppen
Dat het bedrijf zich richt op de kwetsbare doelgroepen is niet geheel toevallig. Zowel Starke als Van der Horst hebben bij hun vorige werkgevers al heel wat ervaring met deze doelgroepen opgedaan. Hun cliënten, vaak met een uitkering, zijn vooral doorgestuurd vanuit het UWV of gemeenten. Ze begeleiden de complete route, van op de bank tot een baan. Daarbij onderscheidt het bedrijf zich op verschillende manieren ten opzichte van jobcoachbedrijven die zich op dezelfde doelgroep richten. Bij Van der Horst & Starke krijgt de werkzoekende bijvoorbeeld zoveel mogelijk te maken met maar één persoon. “Er komt heel veel kijken bij jobcoaching en al helemaal wanneer je werk zoekt voor iemand met een beperking. Je moet naast wet- en regelgeving er ook zicht op hebben, contact hebben met het netwerk van de klant en verstand hebben van psychische klachten. Door één werknemer te koppelen aan de cliënt, ontstaat er sneller een vertrouwensband. Dat helpt zeker in de begeleiding”, licht Starke deze werkwijze toe. Het is daarbij heel belangrijk om vooral de details niet uit het oog te verliezen: “Details zijn vaak de grootst ontregelende factoren. Het kan bijvoorbeeld zijn dat er iets kleins is voorgevallen op het werk, waardoor de cliënt niet meer terug wil. Aan ons dan de schone taak om het voorval in een perspectief te plaatsen. Het is elke dag weer een uitdaging om op die details te letten en hoe er mee om te gaan. Door ervaring herken je dit soort factoren wel sneller”, zegt Starke.
Door sport en beweging een baan
Een andere manier waarmee Van der Horst & Starke zich onderscheidt, is hun sport– en beweegtraject. “Cliënten komen twee à drie keer per week sporten en bewegen. Ze zijn zo lekker uit het huis en ze zijn samen met anderen, waardoor ze leren te functioneren in een groep. Bij het sporten zijn een personal trainer, fysiotherapeut en een sportschool betrokken. Wij koersen zo af op wat de cliënt nodig heeft om weer aan het werk te kunnen. Fitter in je lijf, is vaak fitter in je hoofd waarmee je uiteindelijk weer beter voorbereid bent op het werkende leven is hierbij de gedachte. Daarnaast hoor je weer ergens bij en geeft het zelfvertrouwen. De projecten worden met succes aangeboden in Almere, Dronten, Emmeloord, Kampen, Lelystad, Harderwijk, Apeldoorn en Zutphen”, vertelt een trotste Starke. Het project past helemaal bij hem, want ook zelf beweegt hij graag. Hij loopt vaak hard en traint als assistent-trainer van Dos Kampen vaak mee met het eerste voetbalelftal. Ook hier weer deels vanuit de visie dat je betere beslissingen kunt maken als je hoofd leeg is.
Succesvol met ‘Wajongers’
Eén van de doelgroepen waar Van Der Horst & Starke mee werkt zijn mensen met een Wajong uitkering. Dat zijn mensen die voor hun 18e of tijdens een studie een ziekte of handicap hebben. “Het is nog best een hele grote groep waar veel onbenut talent in zit. In de afgelopen zes jaar hebben we bewezen dit talent naar voren te laten komen en succesvol te zijn in het bemiddelen van deze doelgroep naar een passende werkplek. Het maakt me trots als ik zie hoe we inmiddels bekendstaan. We halen hoge scores op plaatsingen van deze populatie en ook op klanttevredenheidsonderzoeken. Naast Wajong begeleidt ons bedrijf ook mensen met een Ziektewetuitkering, WIA, Doelgroepenregister en Bijstand”, aldus Starke.
Cliënt staat voorop
Bescheidenheid past uitstekend bij Van der Horst & Starke: “Wij zijn niet een bedrijf dat schreeuwt hoe goed wij wel niet zijn, wij hebben liever dat anderen dat over ons zeggen”, stelt Starke. Verder is zijn bedrijf ook erg sociaal. “Wij vinden het belangrijkste om onze cliënten verder te helpen. Daarbij speelt geld verdienen absoluut geen rol. Als ik rijk had willen worden, dan was ik wel bij bijvoorbeeld een verzekeraar gaan werken. Tuurlijk zijn we niet naïef en weten we dat er meer geld binnen moet komen dan eruit gaat. Maar de meeste voldoening in ons werk geeft absoluut het onvoorwaardelijk verder helpen van onze cliënten”, aldus Starke. Dat verder helpen van die cliënten doet het bedrijf met zijn allen, dus ook eigenaar Starke is nog vaak in het veld terug te vinden: “Ik sta nog geregeld met mijn poten in de klei. Dat wil ik ook niet anders. Bovendien is het ook nodig, want ik moet alle kennis bijhouden”, licht Starke zijn betrokkenheid toe.
Recente reacties