Dat Amersfoort een bijzonder rijke en boeiende textielgeschiedenis heeft is nauwelijks bekend. Tijdens de manifestatie WEEF maken hedendaagse kunstenaars de textielverhalen van de stad zichtbaar. Tot 22 november zijn alle locaties te bezoeken met een passe-partout.
Zes kunstenaars kregen dit voorjaar van initiatiefnemers en curatoren Carien Poissonnier en Miriam Windhausen de opdracht om een specifiek aspect van de Amersfoortse textielgeschiedenis als uitgangspunt te nemen voor een nieuw kunstwerk. Deze kunstenaars zijn Arash Fakhim, Hester Haarsma, Bart Lunenburg, PJ Roggeband, Marijke Schurink en Roy Vastenburg.
Hun kunstwerken zijn origineel, verrassend en divers, en te zien op prachtige historische locaties in de Amersfoortse binnenstad, zoals het voormalige Burgerweeshuis, de LieveVrouwetoren en Brouwerij de Drie Ringen. Bovendien is er in Museum Flehite een gevarieerde en kleurrijke groepstentoonstelling ingericht. Hierbij zijn allerlei objecten uit het museumdepot tevoorschijn gehaald die de kunstenaars bijzonder inspireerden en een tipje van de sluier van de verborgen textielgeschiedenis van Amersfoort oplichten.
WEEF STAD ontdek Amersfoorts textielverleden
In de Mariënhof, een voormalig klooster aan de Zuidsingel dat eeuwenlang het Burgerweeshuis was, tonen kunstenaars Bart Lunenburg en Hester Haarsma hun werken. Lunenburg is geïnspireerd door dit eeuwenoude pand met zijn rijke geschiedenis en verbeeldt dit in een installatie waarin hij architectuur en textiel samen laat komen. Voor Haarsma was het fysieke en sociale aspect van het weef- en spinwerk dat weeskinderen en gevangenen moesten verrichten aanleiding voor het maken van geënsceneerde foto’s en een video.
Onderin de OLV Toren staat een wolhuis met lokale wol van de Amersfoortse schaapskudde, gemaakt door Marijke Schurink. Schurink verbaast zich over het feit dat wol in de wereldwijde productie en handel veel aan waarde heeft verloren. Door de zintuiglijke ervaringen van ruiken, voelen en zien brengt ze dit oermateriaal weer dichtbij. Nieuw werk van Arash Fakhim is te zien aan de achtergevel van het knopen-, stoffen- en fourniturenparadijs Schwitzner dat al 120 jaar is gevestigd aan de Krommestraat. Fakhim voelt zich thuis in de veelheid van voorwerpen en rijkdom aan verhalen van mensen en verwerkt dit in ‘driedimensionale schilderijen van stof.’
Roy Vastenburg transformeert de verhalen over markante figuren in de Amersfoortse textielgeschiedenis met kostuums, prints en doeken tot een eigentijdse ervaring. In bierbrouwerij De Drie Ringen mengen zijn pakken en vaandels moeiteloos met het eeuwenoude gilde van de biertappers.
Bescheiden in de drukte van de Langestraat staat De Amersfoortse Zwaan, al sinds de zeventiende eeuw de thuisbasis van de Lutherse gemeente. Hier associeert PJ Roggeband met woorden en beelden over de beladen positie van de zakdoek in de huidige (corona)tijd. Dit werk maakt deel uit van zijn project ONTROERDOEK, waarbij Amersfoorters hun gevoelens verbeelden op zakdoeken. Ook kunnen nieuwsgierigen zich aanmelden voor een ONTROERTOER door de stad: een associatieve tocht met verrassende anekdoten, geheimzinnige voorwerpen en wonderlijke rituelen.
WEEF is een project van Stichting Erfgoed en Kunst en wordt mede mogelijk gemaakt door Gemeente Amersfoort en Mondriaan Fonds. Voor informatie: info@weef.nu
Foto: WEEF
Fotobijschrift: Bart Lunenburg, Geweven geraamte, 2020. Installatie Atelier Mariënhof, Amersfoort.
Recente reacties