De naam Van Marle komt bij menig persoon in de regio Kampen bekend voor. Al sinds 1830 houdt het familiebedrijf, tegenwoordig Uitgekookt geheten, zich bezig met eten. Eerst als telers, later als winkeliers van verse producten en tegenwoordig actief met een sterk groeiende maaltijdservice en cateringservice.
Eigenaar Johan van Marle mag dan met zijn bedrijf flink gegroeid zijn afgelopen jaren: de wijze waarop hij omgaat met eten is nog niet veranderd. “Toen we jaren geleden begonnen met het verkopen van verse maaltijden in onze winkel, lieten we deze maken in een open keuken. De insteek was om te laten zien hoe alles werd bereid. Overtuig de klant door te laten zien, ruiken en proeven en dat we werken met verse producten.” De open keuken werd een groot succes. “We kregen ook steeds vaker de vraag van particulieren en bedrijven of we ook buffetten en barbecues konden regelen. We waren enthousiast en ambitieus, dus we gingen daar ook mee aan de slag. Eigenlijk was het een natuurlijke groei. Maar ook met die nieuwe initiatieven wilden we altijd verse maaltijden bereiden.”
Door de groeiende vraag naar cateringservice werd Uitgekookt al snel zeer ervaren op dat gebied. “We begonnen met het faciliteren en organiseren van events en zorgden daarbij voor hoogstaand en smakelijk eten. Voor de inrichting van een event en overige benodigdheden werken we samen met andere lokale, betrouwbare partijen die daarin kunnen voorzien. Samen met hen hebben we de expertise in huis om elk evenement te organiseren. In 2019 hebben we op die manier ruim 3000 evenementen georganiseerd. Die betrouwbaarheid is voor onze klanten natuurlijk erg geruststellend. Dat zijn ook onze krachten: de kwaliteit van onze keuken en het heerlijke eten, en het bij elkaar brengen van diverse partijen om een totaaloplossing voor een evenement te leveren. We weten de klant altijd positief te verrassen door het nèt iets anders te doen dan andere cateringpartijen.”
Maaltijdservice
De natuurlijke groei van Uitgekookt zorgde uiteindelijk ook voor het opstarten van een maaltijdservice. “Dat is een gevolg van onze cateringservice,” aldus Van Marle. “Met de maaltijdservice konden we iets meer stabiliteit en continuïteit creëren gedurende het hele jaar. In de catering zie je toch meer een golfbeweging van drukke en minder drukke periodes.”
Waar de cateringservice het de afgelopen maanden rustig had dankzij de coronacrisis, is de maaltijdservice daardoor juist enorm gegroeid. “Dat viel wel te verwachten,” aldus Van Marle. “En die verschuiving zal ook nog wel even aanhouden. We hebben dus ook actief ingezet op onze maaltijdservice. En we kunnen die groei goed opvangen. Veel cateringmedewerkers kunnen makkelijk switchen naar de maaltijdservice. Dat is heel waardevol voor de continuiteit van ons bedrijf. Zij kennen het bedrijf en de werkwijze, wij hoeven nauwelijks externe mensen in te huren en kunnen makkelijk op- en afschalen. Maar ook voor onze medewerkers is die zekerheid fijn.”
Lokaal en duurzaam
Hoewel Uitgekookt inmiddels landelijk opereert met de maaltijd- en cateringservice, betekent dat niet het afscheid van lokale partners. “In de regio groot-Zwolle organiseren we de meeste events en zitten onze leveranciers. We werken juist veel met lokale telers en partijen. Dat duurzame aspect vinden we belangrijk. Waarom zouden we producten uit andere landen kopen als je dat hier uit de regio kan halen? We zitten met ons bedrijf middenin een tuinbouwgebied, dus ontzettend veel producten zijn hier te krijgen.”
Van Marle is duidelijk trots hoe het bedrijf omgaat met duurzaamheid: “Dat gaat niet alleen om de producten waarmee we werken, maar dat geldt ook voor het pand en het personeel. Ons nieuwe pand in IJsselmuiden is voorzien van zonnepanelen, warmteterugwinning en is gasloos. En dat is best bijzonder voor een bedrijf met zo’n enorm grote keuken.”
“Ook ons personeel zetten we duurzaam in. We proberen veel met vaste dienstverbanden te werken, niet met kortlopende contracten. Tegenwoordig is dat niet vanzelfsprekend. Maar wij willen onze medewerkers het vertrouwen geven in de vorm van vaste contracten en opleidings- en doorgroeimogelijkheden. Door die extra zekerheid binden we onze medewerkers langer aan ons en is het verloop minder groot. Medewerkers groeien zo uit tot pilaren van het bedrijf en kunnen daarmee anderen inspireren en enthousiasmeren.”
Ook andere bedrijven merken de bevlogenheid en zetten in op duurzaamheid en gezondheid van werknemers. Dat leidt tot mooie samenwerkingen: “Met JobTrans hebben we een samenwerking waarbij we hun vrachtwagenchauffeurs voorzien van gezonde maaltijden. Zij zijn veel onderweg en niet overal waar zij komen is de kwaliteit van het eten even gezond. Zij zijn enthousiast, maar ook werkgevers en verzekeraars. Hetzelfde geldt voor Molencate Vakantieparken, waarvoor wij de maaltijden verzorgen van medewerkers.”
Marktleider
“Ik word soms superenthouiast als ik zie hoe men hier te werk gaat. En hoe ons bedrijf groeit nu de pioniersfase achter ons ligt. Met de maaltijdservice willen we in 2023 marktleider zijn. Een behoorlijke uitdaging, maar we weten wel waar we aan toe zijn. Met onze cateringservice kijken we na het hoogtepunt van de coronacrisis ook weer vooruit. We kijken vooral naar de dingen die wel mogelijk zijn komende periode. Dat dingen blijven veranderen, dat is wel zeker. Maar daar gaan we uiteraard op inspelen.”
Uiteindelijk willen we mensen gewoon van lekker, vers en gezond eten voorzien. Of dat nou thuis is, op een buurtbarbecue, op kantoor of op een groot event: Iedereen kan daarvoor bij ons terecht met onze maaltijdservice en cateringservice. In alle facetten bieden we kwaliteit. Of het nou gaat om het eten, de wijn of het organiseren: Het zit allemaal op een niveau waar onze klanten en wij heel blij van worden.”
Recente reacties