Het sloeg in als een bom toen minister-president Mark Rutte de nieuwe coronamaatregelen bekendmaakte. Na op de avond van 14 oktober 2020 nog te hebben genoten van een laatste wijntje op het terras was het dan toch echt zover: Nederland in een halve lockdown. Elke dinsdag kondigden Rutte en  Hugo de Jonge steeds striktere maatregelen aan. Het begon met de onschuldige anderhalvemeterregel, maar al snel escaleerde dit tot het afgelasten van evenementen, het verplicht dragen van mondkapjes in het OV en uiteindelijk ook de sluiting van alle horecagelegenheden.

En dat de sluiting van alle cafés en restaurants er financieel flink in hakt bij de horecaondernemers is niet meer dan logisch. En daarom komen veel horecaondernemers met slimme en moderne oplossingen om de financiële schade zoveel mogelijk te beperken. Veel restaurants in Nederland zijn begonnen met Take-Away maaltijden: als je niet naar een restaurant kan, waarom zou je het restaurant dan niet naar jou toe halen?

’t Gooisch Kookboek

Naast de Take-Away maaltijden komen verschillende restaurants uit Het Gooi met een alternatief verdienmodel: ’t Gooisch Kookboek. Dit boek is samengesteld door de eigenaar van ’t Gooisch Friethuys. In het kookboek staan de favoriete gerechten en recepten van 45 restaurants in ’t Gooi. Eén van de restaurants die meedoet is eetcafé Gulle Graef Hilversum. Eigenaar Frank Loois vindt het kookboek een leuke manier om zichzelf te blijven presenteren in deze coronatijd. Naast de eventuele naamsbekendheid van de restaurants, wordt de volledige opbrengst ook nog eens gedoneerd aan de deelnemende horecabedrijven.

Groot succes

Loois verwacht dat het kookboek een groot succes gaat worden:  ‘Aangezien er al 1200 boeken zijn verkocht in de voorverkoop, denk ik dat het kookboek populair gaat worden. Vanaf 1 december 2020 is het kookboek te koop. Ik ben erg benieuwd.’ Het boek zal onder andere worden verkocht bij de deelnemende restaurants en meerdere verkooppunten. Een super cadeau dus voor de decemberdagen!

Tekst: Nikola van Krieken